Tapahtuuko täällä mitään?

Kesäauton vuodet 2018 ja 2019 menivät kirjoittelun osalta täysin ohisektoriin mutta otetaan nyt itseä niskasta kiinni. Oikeasti auto kävi koko edellisen kesän ihan kivasti uudella 24v moottorillaan ja samoin menneenä kesänä 2019 autolla on pääosin vain ajettu - enemmän kuin monena aikaisempana kesänä. Otetaan seuraavissa kirjoituksissa retrospektisti kiinni kuulumisista näin uuden kevätkauden viihteeksi. Ajattelin, että käyn moottorinvaihdon ja siihen sivuun tunkeutuneet muut päivitykset jonkinlaisina kokonaisuuksina läpi ennemmin, kuin päiväkirjamaisesti kronologisessa järjestyksessä. Välissä joku osa-alue vei tuhottomasti aikaa ja kokonaisuuden hahmottaminen tulisi sivusta seuraajan näkökulmasta tuhottoman vaikeaksi, jos yrittäisin seurata tapahtumia kalenterimaisesti. Käydään muutokset ja korjaukset läpi vaikka seuraavissa osa-alueissa:

  1. Moottorin kokoaminen ja asentaminen
  2. Moottorin jäähdytysjärjestelmä ja apulaitteet
  3. Vaihteisto
  4. Moottorinohjaus ja sähköt


Aloitetaan siitä, kun kesäauto oli odottamassa uutta voimanlähdettä loppukesästä 2017. Scorpion 24v moottori oli purettu, puhdistettu ja sylinterit hoonattu. Syksyn aikana sain vielä aikaiseksi uuden moottorin kanssa yhtä ja toista.

Alakerta oli varsin suoraviivaista niputtaa ohjeiden ja oikeiden kiristysmomenttien avulla. Ohjeet löytyvät osoitteesta http://www.fordscorpio.co.uk/engmanuals.htm missä on tämän moottorinluovuttaneen mulkosilmäscorpion eri moottoreiden korjausoppaat ladattavissa. Täysin laillisesti ja Fordin luvalla!

Moottorin kunnostus aloitettiin jo kesällä 2015 ja siitä on tallennettu mm. tee-se-itse hoonaus aikaisemmassa postauksessa.

Kommentit