Moottorin alakerran kunnostus

24v projekti etenee pikkuhiljaa. Nyt olen saanut lohkon purettua osiinsa ja ohessa on vähän yhteenvetoa sisällöstä:

  1. Moottori on todella likainen sisältä. Siis huomattavasti  likaisempi kuin aikaisemmin avaamani moottorit ovat olleet ja tämä kertoo omaa kieltään koneen historiasta. Öljynvaihtoja on lykätty tai kone on puhaltanut ns. ohi karstaten öljyn nopeasti.
  2. Jakopään ketjunohjurien palaset löytyivät öljypohjasta. Kuljettajan puoleinen kansi oli ostettaessa irrallaan ja sen puoleinen ketjukiristimineen oli poistettu vaurion takia. Toisenkin puolen ohjuri oli vaurioitunut, mutta kiristin oli vielä kunnossa - vaihdan kuitenkin senkin varmuuden vuoksi.
  3. Kiertokankien ja kampiakselin laakerit olivat kuluneet ja vaihtokunnossa. Itse laakeripinnoissa ei ollut silmämääräisesti tarkasteltuna huomautettavaa.
  4. Männänrenkaat ovat kuluneet vaihtokuntoon. Varsinkin ylemmät renkaat ovat päittäisvälykseltä mitattuna ns. out-of-spec.
Lohkon ollessa paljaana, sille tehdään hoonaus kotikonstein käyttämällä varaosakaupan kolmijalkahoonia - meni sitten syteen tai saveen. Koneen raahaamiseen koneistamolle pitää olla kunnollinen syy (esim. porauttaminen) joten tällä kertaa kokeillaan kotikonstein kunnostusta.

Uudet laakerit ja männänrenkaat siis tilaukseen.

Lohko ja kampura purkuvaiheessa.

Karstainen mäntä ja kulunut laakeripinta.

Kommentit

Unknown sanoi…
Mistä tilasit osat?
Jyri sanoi…
Männänrenkaat tuli hoidettua siten, että kaksi ylintä rengasta ovat uusia ja öljyrenkaat vanhoja. Koska ylimmät renkaat ovat samoja mitä 2.9 12v Colognessa, hankin rengassetin Rockautosta.