Koneremontti Cosworth 24v

Otin sitten työn alle sen tontille raahatun vanhan 24v Kölniläisen. Ei siitä designista pääse näköjään millään eroon. ;-)

Tämä laitos on alkujaan Scorpion keulalle nostettu 24 venttiilinen ja kahdella jakoketjulla varustettu 2.9 litrainen v6. Mulkosilmäscorpion Cosworth pannu tunnetaan koodilla BOB, kun vastaavasti vanhemman Scorpion moottorikoodi  on BOA ja sen tunnistaa ulkoisesti helpoiten isosta nelikulmaisesta imusarjasta. Vanhempi moottori on myös nokkaketjulla, mutta tässä versiossa ketjuja on vain 1.

BOB moottorin lohko perustuu tosiaan siihen samaan suunnitteluun, mikä on saanut alkunsa alunperin 60 ast. v4 moottorista jota on sitten laajennettu v6:ksi. Tarkemmin tämä moottori perustuu Sierrassakin käytettyyn 2.9 lohkoon, josta on sitten jätetty koneistamatta venttiilinostimien paikat ja lohkon runkopukkien tuentaa on lisatty.

Kannet ovat sitten tämän moottorin SE juttu. Vanhat 12v rautakannet on korvattu Cosworthin suunnitelemilla alumiinisilla joissa venttiileitäkin on kaksinverroin. Venttiilien käyttökoneisto on nostettu lohkon keskeltä kannen päälle ja pako- sekä imunokat ovat erikseen kummallakin kannella. Näin on saatu aikaan nykyaikainen DOCH tyyppinen moniventtiilikansi.

Oma yksilöni on ollut varsin huolettomalla pidolla ja ilmeisen paljon ajettu. Ajelut ovat päättyneet aikoinaan näitä koneita vaivaavaan jakopääongelmaan - kun kilometrejä kertyy tarpeeksi, kuluu ketjun ohjuri ja ketju alkaa hakkaamaan laahaimeen joka vuorostaan kuluu ja katkeaa. Laahain on samalla ketjun kiristin, joten sen poistuminen öljypohjaan tarkoittaa sitä, että venttiiliajoitus menee pieleen, ketju voi hypätä ja sitten venttiilit ja männät kohtaavat toisensa. Tässä moottorissa on käynyt juuri näin - 4. sylinterin pinnassa on selvät jäljet kohtaamisesta ja kansi on teetetty uusiksi koneistamolla.

Ostin kesken jääneen projektin joka oli jätetty talvehtimaan ulos sillä seurauksella, että sylinteriputkien pintaan oli kertynyt ruostetta. Mukana tuli täydellinen yläpään tiivistesarja sekä koneistamolla kunnostettu toinen kansi toisen ollessa vielä paikallaan.

Projekti on kaikkea muuta kuin optimaalinen lähtökohta. Ruostuneet putket saanee siistittyä hoonaamalla, mutta moottorin voi myös joutua porauttamaan.

Kommentit