Pikkuhuoltoa ennen ratapäivää - peräkannake

Sierran peräpäästä on kuulunut kolahdus aina liikkeelle lähteiessä ja erityisesti pakilta jälleen eteenpäin lähdettäessä. Kun kilometrejä tulee niin vähän en ole pitänyt sen kummempaa kiirettä korjaamisen kanssa. Nyt kuitenkin kesän ensimmäisten ratapäivien lähestyessä päätin kurkistaa, että mikä sitä voimalinjaa vaivaa.

Alustavan tutkimisen tuloksena huomasin apukuljettajan puoleisen vetonivelen sisemmän murroksen olevan väljä. Väljyys näyti olevan murroksen sisällä, vaikka sitä oli vielä verrattain vähän.

Siispä purkamaan vetonivel ja tarkistamaan asia. Purkaminen on periaatteessa vain yhden lukkorenkaan avaaminen ja nivelen suojakumin irroittaminen. Mitään muuta ihmeellistä tässä ei tule vastaan kuin se, että lukkorenkaan avaamiseen tarvitsee siihen tarkoitetut pihdit. Ainakaan minä en saanut sitä auki pelkällä kärkipihdillä, vaan ote lipsui koko ajan. Kannattaa siis varata lukkorengaspidit etukäteen.


Nivelessä näytti olevan vähän väljää akselin booreissa, mutta ei varsinaisessa nivelessä. Otin sen irti akselista ja pyörittelin sitä käsissäni - kaikki näytti olevan kunnossa tai väljää joka tapauksessa niin vähän, että siitä ei kannattanut vielä huolestua, joten kasasin nivelen uudelleen vanhoilla osilla. Ainoa kulu tässä harjoituksessa oli suojakumin kiristyspanta, jonka jouduin uusimaan vanhan ollessa kertakäyttöinen.

Auto sai levätä pukeilla pari päivää, koska olin talvella hankkinut uuden peräkannakkeen löysäksi päässeen vakiokannakkeen tilalle. Uusia ei enää tehdä, mutta jälkituotantona valmistetaan alkuperäisiä tiukempia uretaanisia kannakkeita. Ostin kotimaiselta harrastajalta käyttämättä jääneen osan joka on alkujaan Mc2 racingin valmistama ja eritäin hyvälaatuisen tuntuinen osa.


Vaihtotyö meni tällä kertaa kuin Strömsössä, kun olin älynnyt laittaa vakiokannakkeen pultteihin kuparitahnaa kasatessani sitä vuosia sitten. Pultit lähtivät irti ilman ylimääräistä voimaa. Varsinaiset takakannakkeen 4 pulttia auton pohjaan taas ovat olleet irti viimeeksi viime kaudella, joten niiden kanssa ei kauan nokka tuhissut.

Uusi osa paikoilleen ja pultit kiinni. Puolen tunnin homma vaikka välissä otti muutaman valokuvan sisällytti työkalujen siivouksen ja auton laskun kokonaisaikaan. Kelpaa ihailla - koeajoraporttia sitten seuraavalla kerralla.


Kommentit