Kauden päätös

Ratapäivien osalta kausi on nyt saatu paketoitua, kun tänään loistavassa syyskelissä oli CRSC:n ratapäivä Alastaron radalla. Keli oli mitä mainioin ja paikalla oli hyvin niin klubilaisia kuin vieraitakin. Ratapäivä oli jaettu Volvojen kanssa ja oli paikalla yksi Porsche, joku Opel jne.

Omat ajot sujuivat ongelmitta, mutta usean vuoden tauko Alastaron kiertämisessä näkyi. Ajoin kaksi sarjaa kierroksia, joista ensimmäisen kiersin rataa ilman omaa ajanottoa ja vain tutustuakseni auton ominaisuuksiin radalla. Myös nyt käytössä ollut lyhyt lenkki oli uusi kokemus minulle.

Jälkimmäisellä kerralla otin kierrosaikaa totuttuun tapaan Racechronolla ja sainkin mielestäni ihan hyvän ajan 1:40,9. Aikaisemmasta kierrosaika on jopa 8,5s parempi, mutta silloinhan kierrettiin pidempi lenkki. Kuitenkin tuntui, että vauhtia oli nyt aikaisempaa enemmän - ehkä ne koneen parissa vietetyt tunnit eivät ole sittenkään menneet ihan hukkaan. Alla oli muuten samat renkaat millä ajoin edelliselläkin kerralla 2010 - kestävät ovat minun ajeluissa! ;-)

Nyt autossa oli ansimmäistä kertaa alla kokonaisuudessaan GAZ coilover sarja. Säädöt olivat vielä löysimmässä tasossaan ja ehkä takajousituksen korkeutta voisi vielä nostaa sentin ehkä jopa kaksi. Alusta toimi kuitenkin hyvin ja oli siirtymällä jopa yllättävänkin mukavan tuntuinen. Toki alustan läpi tuntuu varsinkin karkea tai epätasainen pinta aikaisempaa selvemmin, kun iskareissakin on uniball nivelet.

Radalla tuntui, että säätöjä olisi voinut tiukentaa, kun joissain kaarteissa tuntui löytyneen aivan uusia töyssyjä radasta. Tulkkasin tämän tarkoittaneen sitä, että jousitus alkoi pomppimaan tai nyökkäämään ko. tilanteissa. Tilanne tuli esiin silloin, kun kaarteen ajoi ns. täysillä, aivan pidon rajalla. Täytyy kokeilla säätöjen vaikutusta ensin kadulla sitten ensi kaudella radalla.

Laturikin toimi ;-)

Kommentit