Tärkeä ja hyödyllinen päivitys - Ahvenisto -laskuri

Vietin muutaman tunnin elämästäni säätämällä laskuria, jolla voi arvioida oman autonsa kierrosajan Ahvenistolla! Tämä ei ole oma keksintöni, mutta vähän jalostettu laina. ;-)

Vuosia sitten Teekkareiden Autokerho (TAK) julkaisi excelissä Ahvenistolla ajettuja kierrosaikoja ja julisti, että ajoaika radan ympäri olisi ennustettavissa auton teho/paino -suhteesta. Teekkaritapaan tämän todistaminen jätettiin harjoitustehtäväksi.

Tosiasiassa kierrosaikaan vaikuttaa em. teho/paino -suhteen lisäksi moni muukin aika - kuten olen itsekin havainnut, kierrosaika putoaa mm. jarrujen, renkaiden, alustan osien ja rengaskulmien muutosten tuloksena. Mutta jotenkin tuo teekkareiden ajatus jäi takaraivoon kytemään.

Talvella jouduin pinnistämään tilastomatematiikan kanssa ja huvikseni laskin, että kummoinen korrelaatio kierrosajalla ja teho/paino -suhteella oikein on ja onhan sitä, oikein vahvasti. Näpyttelin vähän exceliä ja lisäsin dataan klubin kierrosaikoja ja Tekniikan Maailman kierrosaikapankin tuloksia. Lopputulos alkoi hahmottua: miten oma aikani 1:45,5 suhtautuisi TAK:ilaisen tai TM:n testikuskin suoritukseen samalla autolla?

Excelissä oli varsin helppo luoda ennuste kierrosajaksi käyttäen apuna annetuja kierrosaikoja ja autojen paino- ja tehotietoja. Itse asiassa se oli niin helppoa, että päätin tehdä siitä laskurin blogiini muidenkin käyttöön.

Tulosten vertailu on mielenkiintoista suhteessa TAK:ilaiseen ja erityisesti TM:n kierrosaikapankin tuloksiin. TM:n ajamat autot ovat vähintäänkin kompetentteja ratakierroksella ja voisi olettaa niiden alustan ja jarrujen olevan vähintään samalla tasolla mitä tämmöinen tee-se-itse rakentaja saa aikaan. Oheisessa kuvassa on kuvaajat em. kierrosajoista ja oma sijoittumiseni siinä.


Kierrosaikalaskuri löytyy tuon otsikon alta omalta sivultaan. Mihin aikaan sinun autollasi pitäisi Ahvenistolla päästä?

Kommentit