Äkkiä baanalle

Kevät on taas koittanut ja aika laittaa kesäauto ajokuntoon lähenee. Viime syksy venähti hieman pitkäksi ja meinasipa jopa kylmä ja lumi sotkea kuvioita tarpeettomasti. Kesäautoahan ei lämmitetyssä tallissa säädetä, vaan enemminkin luonnonvoimien armoilla.

Kevätkuntoon laitto alkoi syksyllä käyntiin saadun koneen nyppimisellä. Ihan ensimmäinen asia oli saada kone käymään tasaista tyhjäkäyntiä jotta sytytyksen saisi säädettyä. Tietenkin konetta käynnistellessä kiinnitin huomion kahteen asiaan: ensinnäkin koneesta kuului hieman pahaenteinen naputus ja toisekseen tyhjäkäynti oli varsin vaatimaton ja humppasi ees taas.

Syksyllä säädin venttiilit ja pelkäsinkin pahinta. Onneksi kyseessä oli vain 2. sylinterin väljäksi jäänyt pakoventtiin, joka tuli helposti korjattua. Muistin virkistämiseksi kokosin tuon kölniläisen ventiilin säädöstä tuollaisen lyhyen yhteenvedon - näin ei tarvitse aina kaikkia tietoja kaivaa kirjoista ;-)

Aikaisemmin koneen kääntäminen oli tehty autoa vaihde päällä siirtämällä, mutta nyt auto on vielä pukeilla eikä siirto onnistu. Ainoa kelvollinen paikka kääntää konetta on itse asiassa nokka-akselin päästä koneen etupuolelta. Ratasjakopää ei tästä ole moksiskaan, kunhan irroittaa tulpat ennen kääntämistä.


Humppaavaa käyntiä ajattelin säätää siitä k-jetin pahamaineisesta CO säätöruuvista. Ei olisi pitänyt - muutaman nopean säädön jälkeen hukkasin alkuperäisen säädön aseman ja loppu on historiaa. Kohta kone ei käynyt tyhjää lainkaan. Pitkän säätelyn jälkeen sain tyhjän takaisin, säädin ajoituksen lampulla ja viimeistelin tyhjäkäynnin noin 900k/min tyhjäkäynnin säätöruuvista. Ajoitus tuli säädettyä ensimmäistä kertaa ja se olikin ennakkoon pelkäämäni helpompaa Motonetin lampun avulla. Säätöarvoksi jätin noin 7 astetta ennakkoa (tehdasasetus 95:lle on 6 astetta ja 98:lle 9 astetta). Laitetaan ajoitus sitten vaikka rullilla kuntoon - samoin seos pitää säädättää pajalla kunnon mittalaitteilla paikoilleen, niin saa leiman autoon.

Ennen konttorille menoa pitää vielä vaihtaa etupään raidetangon päät ja navat (tai vähintään laakerit).

Kommentit

Anonyymi sanoi…
Vielä kun joku kertoisi miten jostais saa helposti rullakeinuvivut 2.8 V6:seen
niin sitte ois hyvä
Jyri sanoi…
Pahoittelut vähän myöhäisestä vastauksesta: rullakeinuja ei ole saatavilla tähän Kölniläiseen. Syy on ymmärtäkseni se, että venttiili on keinuakselista sivussa eikä rakenne ole järin yleinen. Markkinoiden keinuvivuissa keinuakseli ja rulla ovat linjassa keskenään.

Olen nähnyt tsi projekteja missä keinuvivut on sovellettu paikoilleen korvaamalla yhteinen keinuakseli yksittäisillä laakeroiduilla pylväillä, missä on linjaus sopivasti vino mahdollistaen rullavipojen käytön. Ongelma tuossa rakenteessa on keinuvivun kääntyminen ja siitä johtuva toimintahäiriö.