Uusi kattoluukku

Kun ratapäivään oli vielä muutama päivä aikaa päätin asentaa paikalleen kanssafordistilta hankkimani uudemman mallisen Sierran kattoluukun. Vanhassa luukussa oli tiiviste pettänyt ja siitä syystä lasin alle oli alkanut pesiytyä ruoste. Varaosa oli purkua odottaneesta autosta ja se oli melko likainen ja mekanismiltaan hieman jumissa.


Mekanismin pystyy voitelemaan luukun kallistusvivustosta ja varsinaisen vaijerin osalta helposti, mutta kahvan akseli ja vaijereiden käyttöratas on suljetussa kotelossa, jonne pitää ruiskuttaa voiteluainessa pienistä väleistä. Pienen pyörittelyn ja voitelun jälkeen mekanismi alkoi kuitenkin toimia jouheasti.

Luukun aurinkosuoja oli kovin likainen ja irroitinkin sen mekanismista puhditusta varten. Ensin yritin puhditusta auton verhoilun puhdistusaineella, muta se oli silkkaa ajanhukkaa. Koska minulla oli vanhan luukun aurinkosuoja varaosana, päätin pestä uuden suojan rajummilla aineilla. Tolua, vettä ja juuriharja saikin lian irtoamaan eikä suojan nukkapinnoite ainakaan vielä ole "kaljuuntunut" käsittelystä.


Vanha luukku irtoaa 12 ruuvilla (4 kummallakin sivulla sekä 4 etuosassa) ja kahva vielä lisäksi yhdellä. Tämän jälkeen luukun mahtuu liu'uttamaan etukautta pois paikoiltaan. Ennen irroitusta luukku tulee luonnollisesti kääntää täysin auki -asentoon ja auton katto kannattaa suojata luukun irroitusta ja kiinnitystä varten. Samoin kannattaa suojata huolellisesti luukun kammen akseli etureunan keskeltä. Kun luukku oli irti, päärin vielä hoitamaan luukun aukon vedenpoistoreikien ympärille kertyneen ruosteen pois. Pientä hiontaa, sinkkiä, pohjamaalia ja pintaa.




Uusi luukku menee paikoilleen päinvastaisessa järjestyksessä ;-) Mk2 luukussa on kuitenkin hieman erilainen kehys ja siinä on 2 ruuvia enemmän sivuilla. Näitä varten porataan yksinkertaisesti uudet reiät. Mk2 luukun vaijeria suojaa lisäksi irroitettava muovilista, jossa on muovinasta. Nastaa varten mk1:ssä ei ole reikää, joten ratkaisu on porata reikä tai lyhentää nastaa. Minä lyhensin nastaa.


Luukun asentamisen jälkeen tarkistetaan, että se istuu paikoilleen ja säädetään tarvittaessa kiskojen keskellä olevista paloista (samoista missä ne ylimääräiset ruuvit on, ks. kuva yllä) oikeaan suuntaa. Minä asensin säätöpalat keskelle eikä mielestäni mitään säätöä tarvittu. Vesikin tuntuu pysyvän ulkona.

Kommentit