Pikkuhuoltoa

Ennen viikonlopun ratapäivää päätin "vaihtaa" laatikon öljyt ja säätää venttiilien välykset. Vaihtaa lainausmerkeissä, koska ryömittyäni auton alle vaihteistoöljyä valuttamaan, oli laatikko käytännössä tyhjä! Ihme, että se oli toiminut niinkin hyvin, mitä nyt vähän oli alkanut pitämään enemmän ääntä veto päällä. Huh huh!

Öljyn vaihto Fordin type-9 vaihteistoon ei ole varsinaisesti vaikeaa, mutta vanhojen öljyjen valuttaminen ja uusien lisääminen "ylämäkeen" ei ole ihan triviaalia. No, tämän homman jälkeen minulle selvisi, että tähän on joku parin euron kikotin Biltemassa :-) Minähän en öljyjä pois valutellut, kun ne oli jo Ford hoitanut pitkin maailmaa ajan kuluessa.

Öljyn vaihtoa varten laatikon kyljessä on tulppa kuljettajan puolella. Kanta on neliö, joka lähtee auki ihan tavallisella jakoavaimella.


Uudet öljyt voi lisätä sillä tarkoitukseen myytävällä pumpulla tai sitten ihan low-tech tyylillä. Letku ja suppilo sekä jonkin verran aikaa. Letkun saa melko suoraan laatikolle etupyörän kotelon ja kallistuksenvakaajan kautta. Letku vielä pienellä rautalangalla tai nippusiteellä jarruletkuun kiinni, ettei se putoa paikaltaan ja lisäämisen voi tehdä kahvia nauttien auton ulkopuolelta.

Type-9:iin lisätään öljyä 1-5mm alle täyttöaukon yläpinnan, eli lisääminen lopetetaan, kun öljy alkaa valua yli. Pienellä alle kurkkimisella ja ölumäärän mittaamisella (rautalangalla täyttöaukosta) tuon saa tehtyä ilman suurempia öljyvuotoja.


Venttiilien välysten säätö on käyty läpi jo aikaisemmin, nyt lisämaustetta antoi rikkonainen kopan tiiviste, johon en ollut varautunut. Onneksi uudet sai Motonetistä. Monessa pakoventtiilissä oli jälleen välukset käytännössä nollassa, enkä minä nyt varmana tusannut sitä rokkaa - säädetään juttua. Taitaa venttiilit vain painua pikkuhiljaa kanteen sisään, vaikka käytänkin tankatessa aina lisäainetta. Lopun alkua...

Kommentit