Sierra ja ST170 levy Mondeon satulalla

Jos takapään kanssa tuli turattua pitkään, niin etupään kanssa homma sujui periaatteessa kuin tanssi.
Mondeon satulat olivat kotoisin AVK:sta kohtuullisesti ajetusta vuoden 2001 Mondeosta. Koska mäntä ja liut olivat herkkiä liikkumaan eikä tiivistesarjaa ollut saatavilla, päätin kunostaa satulat vain pintaruosteen osalta. Kuvio oli vanha tuttu, rälläkkään kiinnitetyllä piikkiharjalla irtolika pois ja pahimmat nurkat ja puhaltamalla. Lopuksi pintaan ruiskuteltiin vähän sinkkiä, pohjamaali ja pintamaali. Tuo keltainen tuli valittua satuloiden väriksi vähän hätäisesti - sininen olisi ehkä voinut olla parempi, kun se ei yritä ainakaan olla mikään Brembo tjsp. Maali oli muuten Motonetistä Motip satulamaalia - ihan kauheaa kuraa, jos vertaa edellisellä kerralla käyttämääni US-Partsin myymään maaliin. Motip maalia sai pullosta ulos noin puolet, sen jälkeen ponneaine oli loppi ja maali vain räki käsille. Ja kyllä, ravistin pulloa riittävästi.




Varsinainen satuloiden kiinnitys oli helppo. Olin jo aikaisemmin hankkinut 12*45mm 12.9 pultit ja tein alumiinista välikappaleet satuloiden kiinnittämiseen. Välipalan paksuus oli ainoa kriittinen tekiä 15,5mm oli juuri sopiva jättäen molemmille puolille levyä yhtä paljon rakoa satulan kannakkeen reunoihin. Satulan pulttien jakohan Sierrassa on sama kuin Mondeossa. Lopuksi porasin olkatukeen 12mm reiät 10mm paikoille ja kiinnitin satulan. Ja hyvä tuli, vaikka itse sanonkin ;-)




Kuten kuvista voi kurkistaa, kasasin satulan vanhoilla paloilla, mutta uusilla Apecin valmistamilla ST170 levyillä. Jarrutuntuma ei ollut alussa ihan parhaimmillaan, mutta tutuksi tulleen sisäänajon jälkeen palojen apätasaisuus oli kulunut jo siinä määrin, että jarruihin syntyi kunnolla luottoa. Luotto jatkui ratapäivillä, missä kuukauden takaisesta ajasta lähti jälleen 4s. eikä muita muutoksia!

Kommentit

Tunaaja sanoi…
Meneekö ongelmitta leimasta läpi tollasen palikan kanssa?
Jyri sanoi…
Menee - ainakin täällä Hämeessä. Enemmän konttorilla kiinnitettiin huomiota varsinaisen satulan mittoihin ja alkuperään.

Satulassa on 56mm mäntä, kun alkupräisissä v6 satuloissa on 60mm.
kimmo sanoi…
Moro! Ei sulla sattus olee tota 15.5mm profiilia jäljellä? En oo löytäny kun 15mm, ja paksumpana.. ja sama homma pitäis tehdä
Jyri sanoi…
Tuo välipala on itse tehty (käsityökaluilla) rajummasta tavarasta. Paremminkin sen olisi voinut tehdä - vaikka teetättää jossain ammattikoululla tai metallipajalla missä on tasojyrsin.

Enempää noita minulla ei sattuneesta syystä ole, sen verran tekemistä noissa kahdessakin oli, että turhaa en käynyt alukankea sahaamaan.
kimmo sanoi…
Moro, joo mä kävin teettää tossa koneistamolla suoraan mittojen mukaiset palat. Kiitoksia vaan, kaiken näkösiä ideoita ja neuvoja omaan projektiin löytynyt
Jyri sanoi…
Ei kestä kiittää - hienoa, että näistä minun jorinoista on jotain apua. Ja kiitoksia aktiivisuudesta lukijana!