Alustan kulmien säätelyä ja muuta nyppimistä ennen Alastaroa

Seuraavia ratapäiviä varten säätelin alustaa, ilmasin jarrut ja vaihdoin takapalat sekä kallistuksenvaimentajan. Renkaiden auraus- ja camber -kulmien säätö tehtiin kunnon kunnon tee-se-itse meiningillä. Tätä varten rakensin pukeista ja linjalangasta jigin, minkä varassa mittaukset oli hyvä suorittaa. Lisäksi tein kulmien säätöä helpottamaan liukulevyn, jonka avulla myös tasasin lattian kaatoa. Idea ei ole minun omani, vaan joku vuosi sitten youtubesta löytämäni videon mukaan sovellettu.

Jotta pyöränkulmien mittaaminen olisi mielekästä, auto on saatava tasaiselle alustalle. Omassa katoksessani on sen verran kaatoa, että toisen eturenkaan alle on laitettava noin 2cm korotusta ja toisen 1cm. Tarkempikin mittaus voisi olla paikallaan - täytyy joskus myöhemmin hieroa ihan kunnolliset korokkeet.

Korokepalat on tehty vesivanerista, joista korkeampi on kahdesta palasta, jotka on asetettu päällekäin. Vanerin sileät puolet on asetettu vastakkain ja väliin on laitettu hyllystä löytynyttä moottoriöljyä. Öljyä on syytä laittaa ihan reilusti, jotta vaneri liukuu toisen päällä kitkatta.



Epämääräisyydestään huolimatta systeemi toimii! Kun auton laskee takaisin alas, liukuu päälimmäinen vaneri alimmaisen suhteen ulospäin ja näin vapauttaa alustan jännitykset. Liukulevy toimii myös ohjauskulmia säädettäessä palojen kääntyessä toistensa suhteen. Kaikenkaikkiaan hyödyllinen kapistus.

Ohjauskulminen mittaamiseksi auton sivuille asetetaan linjalangat esimerkiksi korjauspukkien tai muiden tukien varaan. Lanka on syytä asettaa pyörän navan korkeudelle. Tämän jälkeen haetaan langoille asento, missä lankojen keskinäineinen etäisyys on sama auton edessä ja takana sekä lankojen etäisyys saman akselin vanteiden keskiöstä on sama. Näin langat saa auton keskilinjan mukaan suoraan (mikäli alusta ei ole merkittävästi kiero). Pientä epävarmuutta mittauksiin aiheuttaa etupään säädettävät tukivarret, joiden keskinäinen pituus vaikuttaa mittauksiin.


Pienen kokeilun ja säädön jälkeen sain langat mielestäni suoraan: etupäässä etäisyys lankoihin oli 180mm ja takapäässä 185mm, ts. etupään raideleveys oli sentin leveämpi, kun vakiossa leveydet ovat toisin päin: etupää on 2cm takapäätä kapeampi.

Kun langat ovat paikoillaan, on helppo säätää auraus ja mitata tulokset. Ohjauspyörä kannattaa lukita rattilukolla suoraan ennen säätöä.

Oma säätöni onnistui mielestäni melko hyvin. Aurausta on edessä ja takana 2-4mm puolellansa, mutta pientä hienosäätövaraa toki jäi.

Camber kulmien mittaaminen suoritetaan samalla suoristetulla alustalla ja periaatteessa sen voi mitata ihan vatupassilla ja vaikka metrimitalla. Tällä kertaa minulla kävi kuitenkin tuuri, kun löysin Lidlistä nerokkaan vatupassiin integroidun kulmamittarin, jonka avulla kulmien mittaaminen oli lasten leikkiä. Takapään camber oli kaikkien tekemieni säätöjen jälkeen 0,7 astetta kummallakin puolella ja etupäässä 1,6 ja 1,9 astetta. Pientä säätöä siis jäi tännekin.


Uusi kallistuksenvaimennin on kotoisin takavetoisesta Cosworthista ja se on 28mm edellisen 26mm sijaan. Mitään merkittävää eroa en väiden välillä havainnut, mutta nähdäkseni kossun vakaaja lisää caster -kulmaa hieman, koska se on noin 3mm pidempi.


Sain alle myös uudet Federal 595 RS-r renkaat, joiden pelkäsin olevan varsin epämukavat. Pelkoni osoittautui kuitenkin turhaksi ja renkaat olivat suorastaan mainiot (pitää muistaa, että edellinen rengastus oli loppuunkuluneet Star Performerit takana ja Michelin sekä joku Fulda eturenkaina)! Ajokäytöstä pääsin kokeilemaan muutamien kymmenien kilometrien matkalla sekä kaupungissa, että motarilla. Aikaisemmat vetelyt ja kunnollisen tasapainotuksen myötä tärinätkin ovat edelleen vähentyneet. Hiljaisetkin ovat mokomat verrattuna edellisiin ja ajotuntumaltaan tarkat :-)

Kommentit