Ahveniston toinen kierros

Itse asiassa kierros #10 oli paras, mutta tämä oli jo kesän toinen kerta Ahvenistolla ja sää suosi osallistujia jälleen. Ratapäivä oli CRSC:n, FFP:n ja OCF:n yhteinen ja siksi ajoaikaa oli järjestetty jälleen mojovasti. Itse ehdin paikalle vasta iltapäivällä, enkä päässyt radalle heti siellä pyörineen kuvausauton takia.

Kun ulkomaanelävien suurenmaailman meininkiin radalla tekemä Gulf Escortin kuvaussessio oli ohi, päästettiin harrastajan jälleen puikkoihin. Ajoin kaksi settiä aluksi uusia jarruja kuulostellen, mutta sitä mukaa kun kierroksia tuli alle tuntui luottamus jarruihinkin löytyvän. Paras aika tuli kierroksella #10, 1:52,1. Jälleen edellisestä ajasta lähti reilusti, tällä kertaa 4,6s! Ainoa muutos autossa oli termari ja uudet jarrut. Veikkaisinkin ajan parantuneen jarrujen ansiosta.

Alla on video kierrokselta #9, kuvattu Nokian vanhalla kommarilla ja logattu RaceChronolla ja ulkoisella Nokian GPS mokkulalla teipattuna katolle. Tällä setupilla ei ollut niitä edellisellä kerralla vaivanneita kierrosaikojen pätkimisiä lainkaan, joten teippiä mukaan seuraavallakin kerralla. Video on muuten leivottu kasaan ajovideosta ja RaceChronon lokista RaceChronoToAvi ohjelmalla tehdystä videosta Virtualdubilla. Pätkimiset ja joitain muunnoksia Avidemuxilla. Originaali on kuvaltaan hyvä, mutta tämä käyttämäni kodekki tai kuvakoko ei sopinut youtubelle sitten ollenkaan ja kuva on aika pikselimössöä.

Seuraava ratapäivä on Alastaron moottoriradalla reilun viikon päästä. Sinne autoon laitetaan alle ainakin uudet renkaat ja jos aikaa on, niin vaihdetaan vielä jäykempi kallistuksenvakaaja eteen. Säilössä ollut Cosworthin vakaaja voisi tuodamutkissa kallisteluun hieman parannusta, vaikka se heikentääkin samalla etupään pitoa.

Haeskelin sekä tietoa, että tarjontaa ratapäivärenkaiksi eri keskustelupalstoilta sekä klubilaisilta. Valitettavasti tarjonta on kotimaassa olematonta tai kallista ja netistäkin tilaamalla hintavaa. Halpaa vaihtoehtoa etsiessäni törmäsin kauko-idän (Taiwan?) tuotteeseen nimeltä Federal ja mallilta 595 RS-R. Rengas on nk. ratapäivärengas tai katusliksi - ihan miten vain - ja sitä on ollut aika ajoin Euroopan nettikauppojen tarjonnassa. Tarvittavat E- ja DOT-merkinnät löytyvät joten rengas on katulaillinen Euroopassa.

Renkaat tuli hankittua Rengas-Onlinen kautta, jonne renkaita pienen katkon jälkeen taas saapui viime viikolla, koska paikallinen rengasliike joutui myymään tähän tarpeeseen pelkästään vakiorengasta. Renkaat tulivat kotiin noin viikossa kahdella eri kuljetuksella.


Kuvio on aika agressiivinen ja rengas tuntuu melko jäykkäreunaiselta verrattuna esimerkiksi minulla varastossa olleisiin Bridgestoneihin (muistaakseni Turanza). Saa nähdä kuinka meluisat ja epämukavat renkaat ovat uraisilla teillämme.

Kommentit