V6 termari kiukkuaa

Olen jo jonkin aikaa seurannut tuon sierra moottorin lämpöjä, tai erityisesti niiden puutetta. Vaikka kuinka kenkii, niin auton lämpömittari nousee häthätää asteikolla. Olen tehnyt vikadiagnoosin ja todennut termostaatin olevan rikki. Ostinkin korjausta varten uuden termarin ja tiivisteen.

Tänään illalla ajattelin sitten nopeasti vaihtaa tuon kyseisen laitoksen, mutta eihän se tietenkään mennyt (taaskaan) niin kuin elokuvissa: termostaatti on kuskin puolella vesipumpun reunassa, mutta ikävästi tuulettimen ja ohjaustehostimen säiliön alla ahtaassa välissä. Vaivoin sain sinne kädet väliin, kun poistin tuulettimen suojamuovit ja ohjaustehostimen hihnan.

Purku oli periaatteessa yksinkertaista, mutta meinasi usko loppua siihen, että mokoma laitos on todella kiinni niin pitkillä pulteilla. Oli se, ja yhdessä niistä on lisäksi mutteri taustalla, kaksi muuta on kierteytetty vesipumpun alumiinikoteloon. Tietenkin se mutteri on siellä kaikkein alimmaisessa pultissa, ahtaassa välissä lohkon vieressä minne ei saa käsiä kuin makaamalla konetilan päällä. Hieno paikka!

Tyhjensin koneesta vedet pienemmän termarilta syyläriin menevän letkun avaamalla. Kun olin saanut termarikotelon auki, löysin sieltä sisältä ihan asiallisen näköisen termostaatin ja tarpeettoman paljon tiivistesilikoonia. Aloin jo aavistelemaan, ettei tämä ehkä ollutkaan niin helppo nakki. Otin vanhan termarin pois ja pistin mieleen miten osat olivat paikallaan. Puhdistin kuitenkin termarikotelon ja kannen vanhan tiivisteen sotkuista ja silikoonista ja päätin samantien koota sen uusilla osilla.

Ensimmäiseksi huomioni kiinnittyi siihen, että vanhassa asennuksessa oli rengastiiviste ensin kotelossa ja termostaatti sitten sen päällä vasten kantta. Samaa asennusta yrittäessäni en vain kyennyt saamaan termostaattia asiallisesti koloonsa vaikka kuinka yritin. Palasinkin piirrustupöydän ääreen ja tarkistin lähdemateriaalista - oikeaa asennusjärjestystä ei vaan kerrottu missään. Kuvien perusteella termari laitetaan kuitenkin koteloonsaensin ja tiiviste tämän päälle vasten kantta. Tämäkään asennus ei ottanut luonnistuakseen, joten päätin vetäytyä taistelutantereelta ja jatkaa huomenna. Käyn samalla ostamassa hieman tiivistesilikoonia ja uudet jäähdytysnesteet. Toivottavasti saan silikoonin avulla osat pysymään asennuksen ajan paremmin paikoillaan, jotta lopputuloksesta tulee tiivis.

Kommentit