Takasatulan sisukset

Purin päivällä toisen takasatulan sisukset. Niitä ei oltu varmasti avattu aikoihin, liekö koskaan ja käsijarrukemanismi oli totaalisen jumissa. Näin avaamisen jälkeen osia tarkasteltuani pitää todeta, että oikea ja pysyvä korjaus olisi se, että vaurioituneet osat uusittaisiin, mutta ajan ja osien puutteen vuoksi yritetään nyt näistä saada aikaiseksi se mitä saadaan ja uusitaan sitten jos ei toimi.

Lähtökohta oli se, että olin puhaltanut satulan alumiinisilikaatilla niin puhtaaksi mitä se sillä pienellä aarnen pistoolilla ja remppakompuralla nyt ylipäätään puhtaaksi sai. Pieniä pilkkuja siis pinnassa. Jätin tarkoituksella vanhat tiivisteet ja männän rempan ajaksi paikoilleen ja suljin jarruletkun yhteensopivalla pultilla - näin hiekkaa ei pääse satulan sisälle ja saa työskennellä vähän vapaammin.

Satulan purkaminen on melko helppoa, mutta tarkkuutta vaativaa puuhaa. Tässä tarvitsee tukevat pihdit ja pari kapeaa mutta tukevaa ruuvimeisseliä tai vaihtoehtoisesti erittäin pitkällä kärjellä olevat c-rengas -pihdit.

Kuten aikaisemmissakin satulan kunnostuksissa on mainittu, lähtee Sierran, Escortin ja Scorpion takasatulan mäntä kiertämällä pois. Itse männän sisältä lähtee sisäkierre ja kasa erilaisia levyjä irti yhden c-renkaan irroituksen jälkeen. Nämä kannattaa irrottaa ennen satulan avaamista, koska männän sisällä olevaa sisäkierrettä käytetään satulan mekanismin avaamiseen.

Satulan puolella kierretappi on vahvan jousen jännittämä ja sen avaamiseksi kannattaa ottaa männän sisältä sisäkierretappi irti ja käyttää sitä muutaman prikan tai vastaavan kanssa puristamaan jousi kasaan. Tämän jälkeen jousta ja sen pidikettä pitävä c-rengas on mahdollista kitkuttaa pois paikoiltaan niillä ruuvareilla. Osien alta löytyy vielä toinen c-rengas, jonka jälkeen aluslevy ja kierretanko nousevat pois. Kierretanko ei ole millään kiinni, mutta sen tiiviste voi pistää hieman vastaan - se lähtee irti pihdeillä vetämällä, mutta laita väliin vaikka kangasriepu, ettei kierre vaurioidu.

Käsissäsi pitäisi nyt olla satula, missä on vielä käsijarrumekanismi paikoillaan. Vaikka poistin käsijarrun palautusjousen, ei vipua saanut käsivoimin käännettyä. CRC:n ja putkipihtien vipuvarren avulla varsi kuitenkin kääntyi ja notkistui. Kääntelin vipua aikani ja tutkin mikä pitää sitä edelleen paikoillaan: Sylinterin pohjassa, kaiken sen kuran ja ruosteen keskellä, oli poikittainen tappi käsijarrun käyttöakselilla.

Kurat pois ja tappi pois - se ei ole millään kiinni. Nyt käsijarrun vivusta nostamalla akseli nousee pois satulasta, sekään ei ole enää millään kiinni, vain ruosteliimalla.



Eihän näistä osista hyviä saanut, mutta pienen puhdistelun jälkeen nämä välttävät, kun kokoamisessa käytetään jarruihin tarkoitettua rasvaa. Tuolla käsijarrun käyttöakselin sisäpinnassa näyttäisi olevan joku pinnoite, joka suojaa pintaa korroosiolta. Hyvä juttu.



Näyttää siltä, että kosteutta on päässyt satulassa vain tuonne käsijarrumekanismin puolelle, koska mäntä ja sen osat olivat käytännössä puhtaita ruosteesta. Tämä vahvistaa entisestään käsitystäni siitä, että näiden jarrujen (ja em. autojen) laahaavien takajarrujen syynä on nimen omaan tuo käsijarrumekanismi. Tuosta purun alkuvaiheesta ei tullut kuvia otettua, mutta laitetaan niitä sitten sen toisen puolen satulan purusta.  Se on vielä tekemättä ;-)

Kommentit