Pikkuremppaa

Niin se aika taas menee - ihan ei päässyt auton kimppuun heti Ahveniston jälkeen, mutta vihdoin viikonloppuna otin itseäni niskasta kiinni ja päätin korjata sen repsahtaneen pakoputken keskikannakkeen. Tarkempi tutkiminen paljasti pakoputkessa muutakin korjattavaa ja mopo karkasi jälleen kuljettajansa kädestä. Putken lisäksi päätin lisätä tukivarsiin pölysuojat, joista vähän myöhemmin lisää.

Pakoputken x-haara jäi kiireessä viime kesänä viimeistelemättä (siis maalaamatta) ja toisesta lohkosta alas tulevassa käyrässä oli hitsaussauma auennut, kun olin tehnyt päittäishitsin ja vielä hionut sen tasaiseksi. Eihän se sitten ollut kestänyt.

Joka tapauksessa, otin koko putken pois, hitsailin rikkoutuneet kohdat ja paikkailin löytämiäni vuotokohtia - niitä olikin jäänyt muutama mm. laipan saumaan ja yksittäisiin liitoksiin. Hitsailujen jälkeen suihkuttelin etukäyriin ja x-haaraan sinkkiä ja koko putkeen mustaa kuumankestomaali. Samalla tuli ehostettua muutama kanttarin raapaisukin ;-)


Putkirempan jälkeen, kun auto oli valmiiksi pukeilla, päätin ottaa ne tukivarret vielä kerran työn alle ja lisätä niihin aikaisemmin Rally Racesta hakemani pölysuojat. Suoja tulee tukivarressa olevan uniball nivelen päälle ja peittää sen kokonaan. Saamieni asennusohjeiden mukaan venytys nivelen päälle onnistuu parhaiten kierre edellä toisesta sivureiästä pujottamalla. Näyttää ahtaalta 9-I


Silmukan reiän pienentävät ja sivuttain tukevat holkit irti ja asentamaan - asennus todella onnistui kierre edellä, mutta meinasi tyssähtää alkuunsa siihen, ettei isoa silmukkaa pystynyt mitenkään ujuttamaan pienestä reiästä läpi. Kumin vetäminen tai vääntäminenkään ei auttanut - reikä oli kertakaikkiaan liian pieni ja kumi liian hentoista ja tuntui hajoavan rajummassa käsittelyssä. Kunnes oikea tekniikka löytyi: lenkki pujotetaan toisesta sivureiästä läpi kierre edellä ja kumi venytetään tämän jälkeen lenkin päälle vastakkaisen puolen reiästä ruuvarilla auttaen. Ruuvari työnnetään tällöin molemmista sivurei'istä yhtä aikaa läpi eikä se silloin riko kumia. Rasvan tai lvi-silikonin auttamana helppo homma - kun tekniikan tietää. Lopuksi holkit paikoilleen ja kaikkien akseleiden päälle nipparit varmistamaan tiiviys ja lenkki takaisin tukivarteen.


Siellä se nyt on. Ennen pölysuojan laittamista rasvasin silmukan laakerirasvalla, kun huomasin niiden olevat täytännössä täysin kuivat. Silmukan sisälle saa helposti rasvaa, kun kääntää palloa hieman yli, niin että keskellä oleva reikä menee reunan sisään. En tiedä oliko rasvaamisesta mitään hyötyä, mutta ei siitä ainakaan haittaa pitäisi olla. Suojatuna ja rasvattuna nivelen pitäisi kestää arkiajossa sitä kuormittavat pölyn ja veden rasitukset vähintäänkin hyvin. 

Kommentit