Nyt on kamperia *kele

Tämmöinen tuli tänään tehtyä!


Sain muutaman illan ja tämän päivän aherruksella laitettua ne säädettävät tukivarret paikoilleen. Ne tuli hankittua jo syksyllä (ebaystä), mutta nythän niitä vasta tarvitaan :-). Asennus on sinänsä suoraviivainen eikä poikkea jo aikaisemmin selostetusta hommasta - olipahan taas työläs repäisy.


Työmäärää lisäsi vielä se, että asensin samalla poikkituen etuiskareiden yläpäähän ja kun iskarit oli tätä varten pakko irrottaa, pätkäisin jousta hieman lyhyemmäksi ja vaihdoin kummankin iskarin yläpään laakerin samalla. En tiedä oliko niissä niin paljoa väljää, mutta eivätpähän ole ekana hajoamassa, halpojakin ovat varaosat.


Tuossa tukivarsihommassa oli ainoa huomionarvoinen asia se, että tukivarsien kiinnitys on Cosworth mallin 12mm pultti tavallisen 10mm sijaan. Saädettävissä varsissa oli kumipuslat mukana, mutta vaihdoin tilalle uretaanipuslan vanhasta tukivarresta.

Tukivarsien säätö mahdollistaa etupyörien camber kulman säädön paikallaan irrottamatta niitä paikaltaan. Kohtuullisella säädöllä selviää vielä vanhoilla raidetangonpäillä, mutta pidemmätkin päät on mm. nelivetomallissa saatavilla. Minä en uusia raidetangonpäitä tarvinnut.

Säätöpulttia kiertämällä ja välillä ratista renkaita kääntämällä (purkaa renkaiden kanitusta, kun ei ole mitään kunnollista liukualustaa) camberin saa säädettyä melko helposti kohdilleen. Aina välillä vatupassin ja mauserin kanssa mittailemalla asetin kummallekin puolelle 2 asteen kallistuksen (negatiivinen camber). Tuosta ensimmäisestäkin kuvasta näkee, että nyt etupäässä on enemmän sisäkallistusta kuin takana - näin päin sen pitääkin olla :-).

Ajettavuus oli mielenkiintoinen kokemus. Kasvaneen raidevälin takia aurausta oli säädettävä pienemmäksi eikä camberinkaan säätö ihan kerralla osunut kohdalleen. Kävin pienillä ajolenkeillä samalla kun säätelin aurausta ja tarkistelin camberia. Aluksi camberi meni reilusti liian paljon miinukselle, arviolta noin neljän asteen verran ja samalla aurausta oli rajusti, noin neljä senttiä. Ja se ajettavuus, se oli sanalla sanoen hirveä! Onneksi tilanne korjautui palauttamalla camber kahteen asteeseen ja korjaamalla auraus. Pienten ajolenkkien ansiosta muutos oli helppo todeta, samalla kun alustan kulmat asettuivan pienen ajelun ansiosta jännitykseettömään tilaan. Lopuksi kiristin kallistuksenvaimentajan ison pultin ja tukivarsien ja raidetangonpään säädöt. Sitten oli vuorossa hieman pidempi lenkki.

Jos nyt jotain parin kymmenen kilometrin lenkin perusteella osaa sanoa, niin auton kääntyvyys on hieman parantunut ja ohjauksessa on hieman nykyautoista tuttua välittömyyttä - luultavasti yhden puslan poistumisen ansiota. Uraherkkyys on hieman kasvanut, vaikka totta puhuakseni sitä oli noiden star perfomereiden takia jo ennestään. Kaiken kaikkiaan positiivinen muutos, saa nähdä kuinka uusilla renkailla meno maistuu.

En tiedä paljonko sillä oli merkitystä, mutta pyrin siirtämään iskarin yläpään niin sisäreunaan ja taakse kuin mahdollista. Tällä pyrin saamaan sekä camberia (ettei tarvitse niin paljon pidentää tukivarresta) että casteria eli iskarin takakallistusta. Caster vakauttaa ajoa suoralla ja lisää pyörän sisäkallistusta myös kaarteessa. Kuvasta voi ainakin päätellä sen, että yritetty on ;-)


Ai niin, Hyvä Suomi!!! Jenkit on kumossa!

Kommentit