Johan hiljeni

Yllättävän paljon vaikuttaa tuo takapönttö! Korvin kuultavasti väheni pakoputken metelöinti kun päällä ei ole kuormaa, toisaalta se tuplaputkiston sointi hävisi saman tien :-( Jotenkin tuo kuulostaa nyt kuohitulta verrattuna aikaisempaan, mutta kyllä siitä meluakin lähtee kun kiihdyttelee, sävy ei vaan ole niin makee. Täytyy taas mitata melut, vaikka ei tuolle enää mitään ehdi tekemään jos melua on edelleen liikaa :-I Hieno se on kyllä ;-)


Samalla kun auto oli pukeilla ja odottelin putken maalauksen kuivumista, viilailin vähän takatukivarsien sisempiä kiinnikkeitä niin, että tukivarren saa säädettyä vähän ylemmäs. Näin takapyörien raju negatiivinen camber kääntyy edes vähän suorempaan - itse asiassa kesällä vanhoilla tukivarsilla tekemieni mittausten mukaan jokainen sisäpäässä siirretty sentti kääntää pyörän camberia noin yhden asteen (tässä kannattaa muistaa mittaustarkkuus, mikä oli metrimitta ;->). Säätövaraa tuolla sisäpäässä näytti olevan vajaa sentti, ehkä 7mm.


Ajossa auto tuntui muutoksen jälkeen paljon aikaisempaa eloisammalta, tai oikeammin helukkaammalta kääntymään mutkissa. Samalla vetely urissa rauhottui hieman, vaikka moottoritiellä vetelyä on edelleen ikävän paljon. Säädön jälkeen, auto näyttää taas asteen normaalimmalta. Pitää ottaa tuosta istuma-asennosta muutama kuva vaikka viikonloppuna.

Itse modaus oli aika helppo, mitä nyt auton alla sähköviilan kanssa könytessä tuli ajateltua, että kai sitä on parempiakin tapoja viettää aikaa, kun metallipurun keskellä ryömiessä. Hyvässä suojavarustuksessa haitta oli lähes pelkästään henkinen, mutta kyllä tuohon viilaamiseen kannattaa joku tovi varata - minulla meni kaikkiaan viilan kanssa tuhertaessa kai noin reilu tunti. Onneksi vain muutettavat tukivarren kiinnikkeet oli irrotettava, ei koko tukivartta apurungosta puhumattakaan. Kun reiät oli viilattu, laitoin tukivarren takaisin paikoilleen ja lisäsin mutterin alle ylimääräisen prikan. Lopuksi hitsasin prikat kiinni apurunkoon ja näin sinetöin paketin uudelleen kansaan. Periaatteessa tuo prikkojen hitsaus kannattaa tehdä vasta kun kulmat on mitattu ja todettu asiallisiksi, mutta tuossa on sen verran vähän vaikutusta sill onko joku reikä millin sinne tai tänne, että ajattelin säästää tämän mittailun myöhäisempään ajankohtaan. Onneksi hitsauspisteet ovat prikan alareunassa ja näin helppoja purkaa.

Alkutilanne

Säädön jälkeen

Kommentit