Laturin hihnan vaihto

Sierran 2.8 v6:ssa on jostain syystä kaksi kiilahihnaa laturille. Liekö laturi järeämpää mallia, jossa ei yksi hihna riitä, vai onko kyseessä jälkikäteen autoon tehty viritys. Joka tapauksessa, otin autosta kaksi hihnaa pois ja laitoin kaksi hihnaa takaisin, Kun se on hyvin tähän saakka toiminut, niin miksi muuttaa :-)

Ennen laturin hihnojen irroitusta on kutenkin irroitettava ohjaustehostimen pumpun käyttöhihna sekä tuuletinta ympäröivä suojamuovi.

Ojaustehostimen hihnan kanssa ei ole mitään dramatiikkaa, kun itse pumpun kiinnikkeen kiinnitys toimii samalla hihnan kiristyksenä. Pultit ovat hyvin näkyvillä, joten nou problemo :-) Voi kun se laturinkin hihnan kiristys olisi suunniteltu hopalla yhtä helppokäyttöiseksi! Tuossa näkyy muuten, ettei vanha hihna ollut enää ihan tikissä ;-)


Laturi on kiinnitetty lohkoon kahdesta kohtaa: nivelletty laturin yläreunasta pitkällä pultilla ja liukupultilla laturin alareunassa. Laturi siis kiertyy kiristettäessä ylemmän pultin ympäri ja liukuu alemman pultin kiinnityksen varassa. Laturin hihnan irroittamiseksi nämä molemmat on siis löysättävä. Mutta miksi liukupultti on laitettu laturin alle ja käytännössä hihnan taakse? Olisi tähän voinut paremmankin paikan keksiä (kuten ylemmän pultin tilalle?), kun tuonne väliin ei näe, sinne ei oikein mahdu työkalut eikä varsinkaan kädet niitä työkaluja kääntämään. Jos purkaisi syylärin tuulettimen suojamuoveja reilummin, niin tilaakin tulisi lisää - mutta, kun on laiska.


Hihnat mahtuvat kivasti pujottamaan tuulettimen propellin lapojen välistä, kun propellia pyörittää samalla. Uudet hihnat paikoilleen ja voilá. Laturin kiristämiseen käytin kikkaa, missä kiinnitin laturin ensin paikoilleen kiristäen vain hieman ja naputtelin hihnaa kireämmälle pitkällä 1/2" jatkovarrella. Varsi kiinni liukupulttiin ja kevyttä naputtelua vasaran kanssa (varoen rikkomasta kantaa). Kun hihna oli mielestäni kireällä, kevyt koeponnistus koneen käydessä ja loput helyt takaisin paikoillen. Hihna ei kuitenkaan ollut riittävän kireällä, kun seuraavan päivänä olin saapunut Alastaroon, hihna huusi kuin syötävä - eikä tietenkään ollut säätötyökaluja mukana. Kyllä nolotti. No, otin valot ja sisätuulettimen pois päältä, niin kuorman kevennyttyä laturikin pysyi vaiti ja heti omassa tallissa hihna kireämmälle. Säätö sujuikin nyt taas rutiinilla, mutta hihnan löystyminen jäi harmittamaan. Ehkä opiksi seuraavaan kertaan, että ihan kevyt koeponnistus ei riitä, vaan hihna on kiristettävä kunnolla ja konetta kierrätettävä täydellä kuormalla (paljon sähköhimmeleitä päällä), jotta hihna painuu uraansa kunnolla. Säästyy ikävältä korvia vihlovalta ulvonnalta... Jostain syystä etummainen hihna on taaimmaita löysempi, liekö laturi hieman vinossa, vai onko hihnoissa pieni kokoero, ne on kuitenkin ostettu samasta paikasta ja merkintöjensä mukaan saman kokoisia.

Kommentit

Pasi sanoi…
Kiitos tästä. Meidän tuttu kertoi, että hänen täytyisi saada uusi jakopään hihnasarja. Minulta ei löydy kuin pyörä, joten huollot sujuu melko helposti. Tämä on varmasti ihan mukavaa puuhaa, kun saa värkkäillä autojen kanssa.