Kausihuoltoa

Ennen ratapäiviä on syytä tehdä pikku huolto autolle. Sinänsä huoltotarve rajoittuu öljynvaihtoon, kun viime kaudella uusittiin esim. jarrut käytännössä kokonaan. Kun siellä moottoritilassa tulee roikuttua, samalla vaihdetaan laturin ja ohjaustehostimen käyttöhihnat.

Öljyksi hankin edullista synteettistä öljyä, ohjekirjan mukaan käytettävä öljy on aika laajalla skaalalla eri paksuisia ja semi- sekä täyssynteettisiä laatuja määrältään 4,5l. Joten, raha ratkaisi ;-)

Öljynvaihdon yhteydessä on syytä vaihtaa myös öljynsuodatin. Itse suhtauduin tähän vaihtoon enemmän varauksella, kuin varsinaiseen öljyyn, kun öljynsuodattimen irroittamisesta ei ole sen enempää kokemusta. Kauhutarinoita kiinni jumahtaneista suodattimista on taas netti pullollaan.

Autossa on moottorin alla ihan rehellinen peltinen suojalevy. Parilla pienellä mutterilla kiinni oleva levy on sisäpuolelta päässyt keräämään pintaansa epämiellyttävän kerroksen öljyä ja likaa. Jäljistä päätellen jokaisen öljynvaihdon yhteydessä peltiä ei ole jaksettu irroittaa, vaan sen reuna on taivutettu öljyn valuttamiseksi pois. Hyh, hyh... Puhdistettuna pelti näyttää kuitenkin ihan siistiltä :-)


Öljyproppu on mainitun peltilevyn alla ja sen avaaminen helpottuu huomattavasti ilman suojaa. Itse mutteri oli kuitenkin ihan järjettömän kireällä mutta se kuitenkin aukesi ilman vaurioita. Kun öljy oli valunut sitä varten hankkimaani astiaan, oli aika tarkistaa öljynsuodattimen tilanne. Ostin paikallisesta halpa-hallista suodattimen irroitusta varten peltipantaisen työkalun, kun tarjolla olisi ollut ketjusta ja nahasta valmistetut kilpailevat tuotteet. Tässä kohtaa taisi käydä hyvä tuuri, koska kunnolla kiristetty työkalu otti suodattimeen todella tiukasti kiinni. Peltipannan pintaan on painettu pieniä nystyjä, jotkavielä parantavat otetta ja oikein tukevalla väännöllä suodatin lähtikin aukeamaan. Kerrankin näin ilman järjetöntä vastustusta!


Uuden suodattimen täytin puolilleen öljyä, koska se sijaitsee moottorissa likipitäen vaakatasossa, joten liikaa täytetty suodatin valuu liiat varmasti maahan ennen kuin sen saa kunnolla kiinni. Ennen suodattimen kiinnitystä voitelin suodattimen tiivistepinnan vielä ohjeen mukaisesti moottoriöljyllä.

Kun sekä öljyproppu, että öljynsuodatin olivat taas paikoillaan täytin koneen taas tuoreella öljylllä. Vaikka tähän kaikkeen sai menemään muutaman tunnin, tuntui kuitenkin taas siltä, että on saanut jotain aikaan. Tämän kaikenhan olisi laiskempi teettänyt huoltamolla, ja käynyt kahvilla odotellessa, mutta toisaalta tehty työ kiittää taas tekijäänsä. Ja tiedänpähän ainakin, että mitä kuraa sinne moottoriin on laitettu ja kuinka paljon.

Lopuksi nostin puhdistetun suojapellin paikoilleen. Pimeä kuitenkin yllätti ja jätin hihnojen vaihdot suosiolla seuraavaan päivään.

Kommentit