Jaa-ha, vissiin jurppii edelleen

Meni kauden aloitus pieleen sen pakoputkihässäkän takia. Sen verran tiukille meni, että 20min jäi kiinni auton katsastaminen ennen ratapäiviä ja ajelut jäivät tekemättä. Prkl. Vieläkin jurppii.

Auto meni leimasta läpi kunnialla, kun putki oli uusittu. Ei ollut muuta huomautettavaa, kuin takarekisterikilven valot pimeinä ja niiden korjaaminen oli pikku juttu. Uudesta putkesta ei sanottu mitään, vaikka pelkäsin vähän, että äänet olisivat hieman liian kovat. Kaksi vapaavirtaussuodinta kummassakin putkessa ei juuri ääntä vaimenna kierrosten noustessa. Tyhjäkäynnillä ja alle 2000 kierroksen kuuluu vain pienta höpinää, mutta kiihdyttäessä tulee sitten semmoinen teinipörinä mieleen. Ehkä tämä onkin semmoinen ;-)

Oikeastaan koko putken kasaaminen oli paljon ennakoitua kinkkisempi homma. Jos olisin tehnyt yksiputkisen ala vakion ohc tai I4, ei varmaan olisi tullut näin paljon ongelmia, mutta kun kasasin pakosarjalta downpipen, x:n, tuplaputken taakse asti, niin pieniä sovitusongelmia tuli väkisinkin.

Ensinnäkin, x:n downpipeihin kiinnittävät laipat tulivat aika lähelle kardaanitunnelin reunoja, noin 1,5-2cm päähän. Kosketusjälkiä ei näytä tulleen, mutta silti olisi voinut tarkistaa kolmionmallisten laippojen asennon vähän tarkemmin. Toiseksi, x-putki vei sen verran tilaa, että huilumaiset 1. vaimentimet tulivat käytännössä kiinni ovaaleihin veimentimiin. En tiedä onko tästä mitään haittaa, mutta onpahan hauska yksityiskohta. Kolmanneksi, pientä ylimääräistä sovitusta tuli taakse asti virittämäni tuplaputken sovituksesta. Takatukivarren ja perämurikan välistä ei oikein kunnolla 2 putkea mahdu samalta puolelta, joten toinen putki meneekin osittain perän alla. Ei optimi, muttei mitenkään huonokaan. Pitää ottaa maalausta varten putki vielä irti ja samalla kuva siitä irrallaan, niin näkee selvemmin mistä on kyse. Tuossa on kuitenkin muutama kuva auton alta:

Kommentit