Se on siinä!

Nyt tuntuu siltä, että on saavuttanut jotain. Otin, jos en nyt niskalenkkiä, niin ainakin teknisen tyrmäyksen katsastuslaitoksesta täällä hämeessä. Ei niin, että tämän jarrujen päivityksen takia olisi pitänyt mitään ongelmia tulla, mutta jotenkin näillä katsastusinsseillä on taipumusta tehdä asiasta niin kovin vaikeaa.

Silloin toukokuussa kysyin vuosikatsastuksen yhteydessä, että miten tähän takajarrujen muuttamiseen oikein suhtaudutaan ja miten pitäisi varautua. Vastaus oli jotain sekalaista mutinaa valmistajan papereista ja osien sopivuudesta autoon. Tämä tuntui jo silloin hieman ylilyövältä suhteessa netissä vastaavan konversion tehneiden kirjoituksiin. Joka tapauksessa, kävin vielä noin viikko sitten kysymässä lähikonttorilta asiaa ja sain vastauksen, että selvitys osien sopivuudesta on oltava ja että sellaiseksi riittää esimerkiksi varaosaluettelo tai muu selvitys, missä käy ilmi käytettyjen osien soveltuminen mallisarjan autoon tai painoltaan ja teholtaan vastaavaan autoon.

Tästä rohkaistuneena kävin paikallisella merkkiliikkeen varaosatiskillä kyselemässä osaluetteloa tai muuta luotettavaa selvitystä osien sopivuudesta. Minulla käytössä olevat osathan olivat vastaavat kuin XR4*4:ssa, joten uskoin tämän olevan helppo nakki. Toisin kuitenkin kävi, merkkiliikkeen papereissa ei ollut sierran eri mallien erolappua kuin 2 vetoisista vapaastihengittävistä malleista, siis ei XR4*4:sta eikä kossusta. Myöskään tietokoneelta ei ollut mahdollista tulostaa mitään järkevää kuvaa tunnisteeksi, ellei sitten pelkkä varaosaluettelon merkintä riittäisi. Tätä varten olisi pitänyt löytää jarrusatulasta fordin valmistenumero, mitä ei tietenkään ollut enää luettavissa. Koska ainoaksi vaihtoehdoksi olisi jäänyt jonkin vertailulapun anominen maahantuojalta, päätin sen sijaan käydä netin kimppuun ja löysinkin Englantilaiselta Scorpiosivulta huoltomanuaalin, missä oli tekniset tiedot eri mallien jarrujärjestelmistä. Tästä sitten tulostin mukaan muutoskatsastukseen speksit scorpion jarruista. Käytännössähän autossani oleva jarrujärjestelmä on ABS:ää lukuunottamatta vastaava kuin Scorpion DOHC mallissa.

Tänään sitten katsastuskonttorilla tuntui olevan taas eri ääni kellossa. Paikallisen konttorin kaveri, jonka kanssa olin aikaisemmin keskutellut, ei ollut työvuorossa eikä paikalla ollut ketään joka olisi pystynyt muutoskatsastuksen tekemään. No, menin sitten 10km päähän kilpailevaan yritykseen ja pääsin jonoon odottelemaan. Kun katsastuksen aika tuli, kävi inssi koeajolla, testasi jarrut dynolla ja tarkisti asennuksen nosturilta. Mistään ei löytynyt huomautettavaa, jarrut olivat täysin kunnossa, tasapainossa ja erittäin tehokkaat. Inssi kehui uusien jarrujen olevat takuulla vanhoja paremmat - eikä varmaan ollut väärässä. Sitten kun leiman laittamisen aika tuli, kävi inssi kysymässä toiselta katsastajalta ohjeita. Tässä vaiheessa kuvittelin pahimman olevan ohi, mutta sainkin yllärin takaisin. Osista pitäisi olla kuulemma joku valmistajan tai maahantuojan selvitys niiden sopivuudesta. Tässä vaiheessa oli vaikea hillitä itseä, mutta syvään huokaisten selitin episodin paikallisella Ford -liikkeellä ja esittelin Scorpion jarruspeksit. Pienen lakipykälien vänkäämisen jälkeen inssi suostui laittamaan leiman paperiin, mutta vaati taka-akselistosta merkittäväksi otteeseen vaihtoprosentit. No, yksi ja sama, jos joskun vaihtaisinkin vaikka moottorin tehokkaampaan, ei prosenteilla ole tällöin mitään väliä, kun tehokkaammat jarrut olisi käytännössä vaihdettava joka tapauksessa. Joten, leima tuli, vaikka erityisen vastenmieliseltä koko toimitus saatiin asiakkaan silmissä näyttämään.

Jos minä haluaisin parantaa katsastuskonttorien asiakaspalvelua erityisesti erilaisissa muutoskatsastustilanteissa, niin voisin suositella että ihan ensiksi, ennen mitään koeajeluita sun muita, käytäisiin yhdessä asiakkaan kanssa läpi laki ja AKE:n soveltamisohje muutoskatsastuksen kohteen osalta. Tällöin päästäisiin heti keskustelemaan asiasta, eikä katsastusinnssin tarvitsisi ravistaa lain tulkintaa aina hihasta tai kilauttaa kaverilta. Lakihan ei tässä tapauksessa ollut mikään erityisen tiukka, pelkkä selvitys osista ja niiden sopivuudesta tulee olla. Kuvaus siitä, että mikä on riittävä selvitys on tainnut jäädä AKE:n soveltamisohjeeseen rustaajalta kirjoittamatta ja uudempien autojen tiukat EU ym. hyväksynnät saavat katsastusinssin vaatimaan kaikenmaailman lappuja jokaisen muutoksen yhteydessä. Tässä tapauksessa osien sopivuuden lisäksi niiden asiallinen toteutus sekä toiminta koeajolla ja dynossa ovat merkittävässä roolissa. Ts. katsastavan inssin omalla vastuulla, jota helposti pakoillaan pykäläviidakkoon.

Kommentit