Kauden finaali

Kesäkausi 2008 on nyt käytännössä takana päin, kun tämän päiväinen CRSC:n ratapäiväkin on koettu. Kelit muuttuvat koko ajan kylmemmiksi ja vanhus pitää kohta siirtää talvehtimaan lämpimään talliin. Tässä vaiheessa on kuitenkin hyvä summailla hieman kuluneen kauden kokemuksia ja harrasteautolle tehtyjä toimenpiteitä.

Kävin kaiken kaikkiaan kauden aikana kolmilla ratapäivillä ja joka kerran jälkeen autoa oli parannettava jollain osa-alueella.

  1. kerralla kävin haistelemassa fiilistä ujosti rajoitetulla nopeudella, eikä auton epävarma ajokäytös oikein houkutellut siirtymään cossujen ja muiden nopeampien autojen sekaan.
  2. kerralla FoMoCo päivillä kävin jo kiertämässä rataa ja auton karateeri alkoi paljastua. Tässä vaiheessa etupään puslat oli jo uusittu, mutta mitään muuta radikaalia ei oltu tehty. Auto puski kaarteissa rajusti, jarrut alkoivat häipyä jo muutaman kierroksen jälkeen ja renkaat taittuivat pahasti alle.
  3. kerralla autossa oli uudet jarrunesteet, uudet jarrupalat (sport -palat rallyracestä) ja levyjarrut takana sekä keväällä hankkimani 16" vanteet 205/45 renkain alla. Lisäksi taka-akseliston puslat olivat vaihtuneet uretaanisiin ja kallistuksen vaimennin takana cossun osaan. Auto oli selvästi hanakampi kääntymään kurveihin sisään, vaikkei se ollut vieläkään yliohjaava ja jarrujen osalta muutos oli todella dramaattinen - positiviseen suuntaan. Mitään jarujen häipymistä en saanut 6-7 kierroksella aikaiseksi, mutta tässä vaiheessa alkoi jo renkaiden osalta tuntumaan enenevässä määrin siltä, että ajolinjat levenivät turhaan.

Kaiken kaikkiaan sopiva määrä tapahtumia kesälle, joiden välissä autoon oli mahdollista tehdä parannuksia kuitenkin pitäen auto koko ajan ajossa. Kaiken kaikkiaan auto ei ole varmaan ollut vuosikausiin näin timmissä iskussa mitä se on nyt. Uudet jarrut, putkinen ja letkuineen takaavat pysähtymisen, uudet tukivarsien puslat ja renkaat takaavat tukevan oteen asfalttiin ja uusi tuulilasi takaa skarpin ilmeen. Jotain on kuitenkin säästetty myös seuraavalle kaudelle tai ehkä talviseisonnan ajaksi. Nimittäin se kojelauta on pahasti ajan kuluessa halkeillut ja se olisi mukava vaihtaa uuteen, semmoinen onkin jo hankittu ja vaihdettaneen paikoilleen talvisäilytyksen lomassa. Pakoputki oli jo keväällä katsastettaessa vaihtokunnossa ja nyt se on vaihdettava seuraavaan katsastukseen mennessä. Samoin alusta on ollut haavelistalla pidempään, täysin säädettävät kynäiskarit pitää saada alle. Eiköhän noissa ole ensi kaudelle tekemistä ja jos aikaa jossain vaiheessa jää, niin isompia jarruja voisi sovitella alle.

Niistä takapuskurin pulteista tuli sitten ennakoitua kalliimmat. Kun oli aika saada auto taas nippuun, yritin löytää meidän kylältä vuokraamoa, mistä olisi saanut pienen migin lainaksi. Kas kun en voi tällaista töiden, sukulaisten tai kavereidenkaan kautta lainailla, niin sitten piti kääntyä ammattiauttajien puoleen. Yllätys oli melkoinen, kun mitään vuokrattavaa konetta ei ollut! Pienet koneet eivät kuulemma kestä eikä kannata pitää vuokralla. Ei auttanut muu kuin käydä ostamassa mahdollisimman halpa hitsauslaite (mallia Gern) ja kiinnitellä ne muutamat pultit puskurin alle. Kun sain nämä suhteellisen kivuttomasti kiinni, huom. edellinen hitsauskokemus migillä rajoittui muutamaan koulussa 80-luvulla hitsattuun saumaan, päätin heppailla auton pohjaankin pienen paikan. Melkoista räkimistähän tuo oli, mutta sain mielestäni ihan kelvolliset kiinnitykset tehtyä, eikä ydintäytelankakone ollut läheskään niin kelvoton laite, kuin mitä netistä saa etukäteen käsityksen. Kun ei parempaan ole varaa, ei ole niin mahdollisuutta olle niin nirsokaan. Sitä paitsi, ne pultit ja paikka pysyvät tälläkin roiskittuna paikoillaan ;-)

Takapuskurin alla on näkymättömissä odottamassa kertaluokkaa suurempi hitsausoperaatio. Voi olla, että tätä ei tuolla omalla koneella saa edes tehtyä - liekö edes yritän. Voi olla, että vien ammattilaiselle tehtäväksi, mutta seuraus on se, että siitä pitää sitten marmattaa jälkikäteen. Joko se maksaa liikaa, kestää liian kauan tai sitten jälki on kelvotonta. Pitäisiköhän sitenkin laitella vaan ihan itse...

Kommentit