Angstia, angstia

Taas alkoi vanhus vastustamaan. Kun sain jarrusatulat ja uudet letkut paikoilleen, aloin innokkaana ilmaamaan jarruja. Aloitin ohjeiden mukaan apukuskin puolelta ja se menikin ihan hyvin, mutta kuskin puolella ilmaamisen jälkeen tehdyn polkutestin jälkeen alkoi käyrä jälleen nousta. Poljin oli edelleen ihan pehmeä, vaikka sen olisi pitänyt jämäköityä ilmausruuvin sulkemisen jälkeen selvästi... Tietysti epäilin omia teräspunosletkujen liitoksia, joku niistä varmaan vuotaa *kele. Mutta ei vuotanut, oli auton alla menevä pitkä jarruputki luovuttanut sen sijaan. Siinä oli ihan pienen pieni halkeama tai reikä takapenkin kohdalla. Juurikin siinä, missä pitäisi olla se yksi korikiinnike, se sama mistä se katsastussetäkin huomautteli keväällä. Eli, uutta jarruputkea etsimään.

Uusi putki löytyi lauantaina Motonetistä, mutta loppujen lopuksi se ei ollut ihan oikea sekään. Heillä on nimittäin vain yhtä putkea tarjolla, liekö Sierrassa ollut laajemminkin erilaisia liitoksia käytössä, mutta minulla ainakin oli ihan erilainen putken pää konehuonessa mikä oli uudessa putkessa! Liitin on selkeästi isompi, liekö muutenkin isompaa tavaraa sylinterissä?

Jotta viikonloppu olisi ollut täydellinen, jarruputken irroittaminen taka-akselin haaroituksesta pisti vastaan sen verran, että lopputuloksena molemmat pienetkin putket (siis haaralta kummallekin pyörälle) pitää uusia. Liitokset olivat niin tiukassa, että putkia ei saanut kiinnityksen jouston takia aukeamaan auton alla. Kiinnitys auton alustaan oli jossain vaiheessa tehty itse uusiksi siten, että pienen kannakkeen läpi oli pultattu 6mm pultti ja mutteri. Tietty mutteri oli kannakkeen sisällä site, ettei sinne saanut lenkkiä paikoilleen ja mutteri pyöri "tyhjää". Rikkomiseksihan se meni ja rytäkässä menivät sitten ne pienetkin putket rikki. Putkien kierteet lähtivät irti vasta kun sain haaran kiinni ruuvipenkkiin, sen verran ruosteliimassa ne olivat.

No, jos tästä jotain positiivista haluaa etsiä, niin ainakin sen, että uudet teräspunosletkut kestivät painetestin ok ja omat taidot riittivät letkujen kasaamiseen. Lisäksi vanhojen haperoiden putkien tilalle tulee nyt kokonaan uudet. Korikiinnikkeet ostin muuten Biltemasta, pitää laittaa koko matkan uudet kiinnikkeet, kun ne vanhat sanoivat poks irroitettaessa. Vanha on vanha ;-)

Kun koko jarrujärjestelmä oli muutenkin palasina, niin päätin viime viikolla laittaa sitten etupäänkin kuntoon saman tien. Ostin lisää osia teräspunosletkuihin ja etupäähän kevlar palat. Kuskin puoleinen letku ja palat onkin jo vaihdettu - se oli se hankalampi puoli, kun jarrujen pääsylinterin ja ruiskun määräjakajan väliin ei tahdo mahtua työkalut eikä oikein kädetkään. Onneksi apukuskin puolella on enemmän tilaa, joten se puoli lienee kokonaisuutena helpompi.

Etujarrujen satula oli melko tiukassa, mutta jarruletku oli ihan oikeasti todella kireällä satulassa. Ei ollut tätäkään avattu vuosiin, sen verran kuraa ja ruostetta oli liitoksen juureen kertynyt. Kun satula oli lattialla, sain jarruletkunkin vihdoin irti satulasta. Kannattaa siis lähteä siitä, että ensin ottaa letkun irti konetilan puoleisesta liitoksesta ja vasta tämän jälkeen irroittelee satulan kannakkaistaan. Samalla kun satula on irti, kannattaa avata myös ilmausruuvi, koska jarrut on kuitenkin ilmattava uuden letkun asentamisen jälkeen. Jos tämäkin ruuvi alkaa ilmaamisen aikana ahistamaan, niin siinä menee päivä äkkiä pilalle.

Kasaaminen on irroittamisen käänteistoiminta, mutta selkeästi helpompi homma. Ensin letku kiinni satulaan, satula kiinni olkavarteen ja sitten letku kiinni konetilan seinään. Kiinnitykseen letkun nippojen mukana tulee vastaava mutteri mitä kumiletkussakin oli, mutta lokasuojan puoleinen kanta on kumiletkua pienempi, eikä näin ollen kiinnity itsestään seinässä olevaan koloon. Pikkujuttu, mutta jonkun vuoden kuluttua irroittaminen voi olla taiteilua sekin... Lopuksi vielä pääsylinteristä tuleva jarruputki kiinni uuden letkun päähän konetilan puolella ja voilá, se on siinä!

Tuosta teräspunosletkujen kasaamisesta tuli näpättyä takajarrujen kasaamisen yhteydessä muutama kuva. Laitan siitä vaikka viikolla jokun tee-se-itse jutun, jos vaikka joku muukin ihmettelee niiden nippeleiden perään.

Kommentit