Taas tapahtuu

Pitkästä aikaa tuntuu siltä, että taas tapahtuu. Tänään auton alla irroittelin kardaanin ja korjasin sen tukilaakerin välyksen. Kardaanin takapää oli irroitettu jo eilen pulttipyssyllä ja tänään kävin sitten sen keskituen kimppuun. Tässä v6 koneen yhteydessä on aina type-9 vaihdelaatikko, minkä kardaani on taas erilainen kuin t5 tai mt-75 vaihdelaatikoiden yhteydessä. Joka tapauksessa, nettikeskusteluista selvisi, että keskituen viereisestä ristikkonivelestä pultti auki ja kardaanin saa vedettyä kahteen osaan. Tukilaakerin ja laakerin tukikumin vaihtamiseksi kardaanin puolittaminen on välttämätöntä.

Kardaanin keskituki on kahdella pultilla kiinni kardaanitunnelissa. Minun tapauksessa pulttien alla oli paksuhkot aluslevyt, pitäisiköhän kiinnitys tehdä ilman niitä, kuten netissä neuvotaan. Tällä pyritään saamaan akseli hieman eri kulmaan ja näin nivelten kuluminen tasaisemmaksi. Voisi ainakin yrittää, saahan ne aluslevyt sinne takaisin, jos ilmaantuu ylimääräisiä häiriöääniä.

Kardaani katkeaa siis ristinivelen keskellä olevaa pulttia avaamalla. Pultin alla on lukitusaluslevy sekä paksumpi u:n mallinen aluslevy. Lukituslevyn tarkoitus on lukita keskipultti levyä taivuttamalla ja paksumman aluslevyn tarkoitus on estää pulttia ja lukituslevyä menemästä ristinivelen haarukan läpi. Ts. aluslevy otetaan pultin löysäämisen jälkeen välistä pois ja pultti lukituslevyineen tulee nivelen reiän läpi. Näppärää. Ennen irroitusta, merkitse kardaanin puolikkaiden keskinäinen asento, niin tulevat asennettaessakin takaisin samaan kohtaan. Puoliskot on tasapainotettu tehtaalla, joten väärästä asennosta seuraa varmasti ylimääräistä tärinää (minulla kardaani tärisi jo ihan muutenkin). Tässä kuvassa näkyy pultti ja aluslevy, sekä lukituslevy nätisti:


Irroitin ensin kardaanin takapään, mutta totesin, että tukilaakerin vaihto auton alla olevan etuosaan olisi käytännössä mahdotonta, joten irroitin senkin. Etupätkä irtoaa vaihdelaatikosta ihan vetämällä, huom. laatikosta alkavat öljyt valumaan tämän jälkeen ulos, joten laita jotain kardaanin paikalle tulpaksi, minä käytin puuvillakangasta.

Kun kardaanin osat olivat lattialla levällään oli hyvää aikaa ja tilaa tarkastella niitä hieman lähemmin. Alla olevasta kuvassa näkyy se keskituki sekä puoliskojen kiinnityskohta ja myöhäisempää asennusta odottamaan jäänyt tukilaakeri.



Yllätyksekseni huomasin, että sekä tukikumi että varsinainen tukilaakeri olivat ihan hyvässä kunnossa. Tukikumin vaihdoin kuitenkin, koska vaihtotyö oli verrattain helppo vartin sovittelu, mutta tukilaakeri jäi vaihtamatta, koska vanhassakaan ei tuntunut käsin uutta enempää välystä. Kuitenkin auton alla kardaania heiluttamalla välystä oli ollut ja reilusti, minne se välys nyt oli kadonnut? Kasasin akselia uudelleen ja heiluttelin sitä keskikannaketta vasten. Välys löytyi jälleen, se oli etu- ja takapuoliskon puutteellisessa kiinnityksessä. Puoliskojen pooreissa on sen verran välystä, että jos kiinnityspultti ei ole täysin kiinni, pääsevät puoliskot heilumaan. Kiinnitin puoliskot takaisin yhteen ja kiristin pulttia juuri sen verran, että välys hävisi. Nyt pultin pitäisi olla vielä käsityökaluin irroitettavissa eikä ylimääräisiä kolinoita pitäisi enää ainakaan keskituesta kuulua.

Kun kardaani osoittautui priimaksi, kävin takajarujen kimppuun. Irroitin toiseltakin puolelta käsijarruvaijerin ja löysäsin kummankin puolen jarruletkujen kiinnikkeet. Pienellä varovaisuudella ja huolellisuudella kaikki osat irtosivat ehjinä, näin tämän pitääkin mennä! Tästä innostuneena kävin vielä apurungon kolmiotukien kimppuun. Ne olivat paksun alustamassan peitossa ja epäilin onneni vihdoin kääntyneen. Mutta mitä vielä, kaikki pultit aukesivat ilman dramaa ja jätin ne muutaman kierroksen auki muhimaan irroitusöljyn. Valitettavasti pimeä ennätti tulla ennen kuin pääsin tasaupyörästön takakannakkeen kimppuun, mutta sen verran ehdin kokeilla, että se on kiinni neljällä 10mm kannalla olevalla pultilla. Aika pieniä, noinkohan ne kestävät irroitusta?

Kommentit