Pikkupäivityksiä

Jaaha, otti vissiin se perän remppa niin koville, että into auton kanssa puuhasteluun on ollut hieman hakusessa viime aikoina. Toisaalta muitakin projekteja on taas levällään, joten on hyvä välillä jakaa aikaa niille ja perheellekin ;-)

Elokuun aikana sain vihdoin molemmat takatukivarret ja apurungon putsattua ja maalattua. Nyt voi oikeasti aloittaa taka-akselin vaihdon, kun kaikki paikoilleen laitettavat osat ovat ainakin osittain käyty läpi ja kunnostettu. Ostin elokuussa myös takajarruihin teräspunosletkun ja nipat Rally-Racestä, kossuclubin jäsenyys palkittiin taas ;-) Vielä hankintalistalla on takajarrulevyt ja -palat sekä käsijarruvaijeri.

Otin tänään sitten varaslähdön remppaan; ajatuksena on ollut, että korjaan sen bensatankin mittarin kohon sekä pakoputken samalla kun käyn hommiin ja tänään iski inspiraaatio bensatankin mittarin korjaamiseen. Onhan se kiusallista, ettei se mittari toimi, mutta ei ole vakavamin ole ajamista häirinnyt. Periaatteessa koko mittaria ei tarvitsisi, jos pitäisi tankin kokoajan täynnä. Toisaalta paineakun puuttuminen johtaa alhaisella polttoainemäärällä ajettaessa tilanteeseen, että bensapumppu horaisee ilmaa ja bensapaine katoaa - ja samalla katoaa moottorista veto. Tämä on suorastaan kiusallisempi ominaisuus kuin mittarin toimimattomuus konsanaan. Samalla, kun polttoainetankin tyhjentää lyhyttä irroita-ja-kiinnitä operaatiota varten, kiinnittää sen paineakunkin takaisin paikoilleen. Senhän otin irti melkeimpä ensimmäisenä, etsiessäni huonon tyhjkäynnin syytä vuosi sitten kesällä.

Polttoainetankin irroitus on edelleen helppo homma, nyt se oli vielä helpompi, kun ei tarvinnut tapella kiinnikeiden eikä putoilevan roskan kanssa. Kaiken kaikkiaan tankin lappuamisen, auton nostelun ja muun yleisen säätämisen kanssa tankin irroittamiseen sai kuitenkin menemään reilun tunnin, mutta kaiken kaikkiaan helppo homma edelliseen kertaan verrattuna.

Otin suoraan polttoainemittarin irti ja siirsin siinä olleen kohon tankin letkujen irroituksen yhteydessä astiaan valutettuun bensaan "kellumaan". Eihän se kellunut, tai jos oikein odotti, niin kyllä siitä toinen puolisko nosi pikkoisen pintaan kurkkimaan, mutta ei varmasti kellunut sen vertaa, että saisi mittarin rautalangan kellumaan. No, uusi koho kellui vastaavasti kuin korkki. Se olikin huokoisen tuntuista muovia Bilteman venetankin korkkimittarista. Varaosaliikkeissä ei tuntunut olevan oikein kunnollista valikoimaa tankin kohoja, joten päädyin tähän, koska se oli umpiainetta. Epäilin, että koho ei olisi ihan saman kokoinen kuin alkuperäinen, joten umpiaine antaa hieman työstövaraa. Teinkin kohoon alkuperäistä kiinnikettä varten uran ja laitoin koko pakatin taas kasaan.

Tankin kiinnityksen jälkeen laitoin vielä paineakun takaisin paikoilleen ja valuttelin tyhjennetyt polttoaineet takaisin tankkiin. Valitettavasti tankki oli ajettu niin kuivaksi, ettei mittarin neula värähtänyt ala-asennosta vieläkään mihinkään. Nyt sormet ristiin, että kohon noste riittää, kun tankin pistää täyteen :-) Auto kuitenkin käynnistyi ihan normaalisti, joten mitään suurempia tukoksia paineakussa ei ole, eikä se varmaankaan ole ollut mitenkään syyllinen huonoon tyhjäkäyntiin. Jos sellaista alkaa nytilmetä, tiedämpähän ainakin, että minkä osan revin taas pois.

Kommentit