Apurunko paikoilleen

No niin, muutaman päivän aherrukset on taas takana ja kunnostettu apurunko, perä, tukivarret ja vanhat jouset ovat taas paikoillaan. Koska ainakin minulla oli kunnia irroittaa ja kiinnittää apurunko asennusvaiheessa useampaan kertaan, ajattelin tässä kerrata oikean suoritusjärjestyksen, jos siis osat laitetaan paikoilleen yksi kerrallaan, eikä yhtenä kokonaisuutena.

  1. Kiinnitä perä apurunkoon niiden ollessa irti autosta
  2. Nosta apurunko tunkilla auton alle ja kiinnitä perän 4 pulttia auton pohjan tukipalkkiin
  3. Kiinnitä tukivarret apurunkoon
  4. Asenna jouset tukivarsien ja rungon väliin
  5. Kiinitä apurungon etutuenta (kolmiotuki ja läpipultti)
  6. Tunkkaa tukivarsi kerrallaan ylös ja kiinnitä iskunvaimentimen alakiinnitys

Minulla tuli ainakin yksi ylimääräinen apurungon etutuen irroitus, koska tukivarsien pultit eivät mahtuneet apurungon ja korin väliin kummaltakaan puolelta. Toinen irroitus tuli siitä, etteivät jouset mahtuneet paikoilleen ja jousenpuristimetkin olivat liian suuret rungon ja tukivarren väliin. Oikealla asennusjärjestyksellä näitä ongelmia ei tule.

Tämän jälkeen voikin kiinnitellä omaan rauhalliseen tahtiin jarrut ja kallistuksenvaimentimen ja kiinnittää kardaanin. Minun osalta takajarrutkin ovat nyt kiinni. Koska jarrupaketti oli valmis, ei kiinnityksessä ollut oikeastaan mitään ihmeellistä. Onpahan kiiltävää ja puhdasta osaa auton alla, kun on uusi käsijarruvaijeri, puhdistetut satulat ja uudet levyt sekä palat. Vielä puuttuu jarrun säätö ja punosletkut, niin sitten alkaa olla valmista. Pitää laittaa tuosta jarrusetistä oma how-to kun saan sen valmiiksi.

Kommentit