Taas on peukalo kippeenä!

Ne kallistuksenvaimentajan puslat... Kävin Rally Racessa kysymässä puslien koon perään, ja kyllä niiden tulee olla vain hieman yli 24mm sisähalkaisijaltaan 26mm tankoon. Tämä taas tarkoittaa sitä, että c:n muotoinen pusla ei mene ihan kiinni, vaan leukojen väliin jää asennettuna rakoa noin 3-4mm. Metallinen kiinnityskuppi pitää puslan kuitenkin hyvin paikoillaan, joten ei tästä kai mitään haittaakaan ole - pysyypähän ainakin kunnolla kiinni tangon pinnassa.

Eilen kävin sitten taas riesaan käsiksi ja aloin vaihtamaan niitä vanhoja kumeja uusiin polyuretaanipusliin. Otin käyttöön rankemmat työkalut, koska kiinnityspiste on niin hankalassa paikassa. Auton alle ei oikein mahdu kunnolla vääntämään ja työkalut lipsuu ja kädet hakkaa auton pohjaan. Ei kiva. Muutama lipsahduksen jälkeen raahasin renkaanvaihtoon hankitun kompuran ja pulttipyssyn paikalle. Kiinnitykset ovat 2:lla 17mm kannalla olevalla pultilla per puoli. Pultti kiinnittyy kotelon sisällä olevaan kierteeseen (hitsattu mutteri ehkä), jonne on perin vaikea lisätä mitään irroitusainetta. Lähtökohdat ovat ainakin hyvät :-I

Kuljettajan puolella pultit irtosivat siisitisti, samoin apukuskinpuoleinen ylempi pultti. Mutta, mutta... Joku on jo ehtinyt vaihtaa vakaajan kumipuslat kertaalleen, koska ne ovat niin hyvässä iskussa ja apukuskin puoleinen tuenta on hitsailtu sekä pultti vaihtunut 21mm kantaan. Hmm, isompaa hylsyä kehiin ja lisää paukutusta. Kun tätä jatkaa aikansa, eikä mitään tapahdu, pitäisi pitää pieni mietintätauko ja harkita kaksi kertaa. Mutta enhän minä, niin kauan jatketaan, että pultti luovuttaa!

Luovuttihan se vihdoin, nimittäin sen hitsatun kiinnityksen taustalla olleen mutterin heppaus koriin kiinni. Seurauksena oli paikoillaan pyörivä pultti ja siinä kiinni korin sisällä pyörivä mutteri! Just' näin meillä. Pienen ketutustauon jälkeen kairasin koriin reiän jotta yletin laittamaan mutterille lenkkiavaimen pitämään sitä paikoillaan ja yhdistelmä irtosikin vihdoin, mutta oli kireällä. Lähempi tarkastelu osoitti pultin ja mutterin olevan 12mm kierteellä ja yksinkertaisesti ruostuneen toisiinsa kiinni. Oliko se sitten onni vai epäonni, että se yksi heppi irtosi sieltä korin sisältä? Jos kiinnitys olisi ollut kunnollinen, ei näin varmaan olisi käynyt. Toisaalta nyt siistin mutterin päälle onnistui vielä pujottamaan lenkin, mikä ei olisi enää onnistunut, jos kiinnitys olisi ollut alun perin reilummalla hitsillä tehty. Oli miten oli, nyt on palkin kyljessä 17mm lenkin mentävä reikä, joka pitää vahvikehitsata ennen seuraavaa katsastusta. Reikä jää paikoilleen, koska palkin sisään ei ole mitään asiaa hitsailla mitään, jos koko palkkia ei pura atomeiksi.

Itse pulsien asentaminen olikin tuon irroitustyön rinnalla ihan pala kakkua. Voitelin tangon ja puslan sekä kiinnityskupin putkimiesten käyttämällä silikonilla (taisi olla nimeltään glidex tai jotain sinnepäin) ja pujotin puslan tukivartta irroittamatta tangon ympäri. Kapein kohta tangossa on juuri tukivarren kiinnityksen luona, joten siinä pusla tankoon ja työntämällä muutaman mutkan yli paikoilleen - helppoa. Kiinnitys oli huomattavasti irroitusta vähemmän dramaattinen. Kiinnityksistä irronneen pultin teippasin lenkkiin kiinni, ettei se irtoa ja putoa pidemmälle runkopalkin sisään ja kiristin pultin ensin varovasti vain kierteille. Loput pultit olivat vieläkin helpompia, tosin mainitaan nyt vielä sen verran, että kiristin puslien kiinnityskupit paikoilleen vaiheittain kumpaakin pulttia vuorotelleen kiristämällä, jotta kiinnitykseen ei jäisi ylimääräisiä jännityksiä.

Kommentit