Se on tehty!

Vihdoin. Kuskinpuoleinen tukivarsikin on paikoilaan. Nyt tein asennuksen toisessa järjestyksessä: alapallo ensin, sitten pujoitus kallistuksen vaimentajaan ja vasta viimeiseksi apurunkoon kiinnitys. No, ketuiksihan se meni - alhaalla roikkuva tukivarsi on kallistuksenvakaajan vääntämänä sen verran ulkona, ettei tukivartta saanut kohdalleen ilman väkivaltaa. Piti laittaa kuormaliina tukivarsien ja kallistuksenvaimentajan ympäri ja kiristää pakettia reilu sentti nippuun. Tämän jälkeen kiinnitys onnistui.

Mielenkiintoista on se, että uudessa tukivarressa ison puslan asentaminen oli helppoa vanhaan verrattuna, mutta pienen vastaavasti suorastaan mahdotonta. Toinen ero oli sisimmän pienen puslan ulkokuoren koko - se oli selvästi vanhaa leveämpi ja meinasi aiheuttaa asennusvaikeuksia apurunkoon. Paketti oli ainakin reilun millin liian leveä.

Vanhan tukivarren puslat olivat aivan loppu, kuten alla olevista kuvista näkee. Mielenkiinoista on se, että vanhoissa tukivarsissa olleet puslat (orkkis?) ovat aivan erilaiset kuin uudessa varaosassa! Uuden osan kumin määrä on suoraan sanottuna aivan surkea - onkohan tämä jonkun uudemman Sierran mukanaan tuoma "päivitys" vai varaosavalmistajan jälkimarkkinointikikka? Joka tapauksessa ei liene ihme, että tukivarret ovat ns. kuluva osa, jota saa vaihdella tavan takaa. Eihän tuo kumimäärä voi yksinkertaisesti kestää, kun se toimii sekä kallistuksenvaimentajan, että pitkittäisen tuennan tehtävissä. No, arvioi itse, kuva on liitteenä.


Uusi tukivarsi, uretaanipusla sekä tarvike- ja orkkispuslat. Eroja on.

Kunnostettu tukivarsi uusilla puslilla, irroitetut puslat ja roskiin päätyvä alapallosta rikkonainen tukivarsi. "Kyllä on haperoa" se Kasvi sanoisi.


Tässä on myös kuva siitä modatusta alapallon irroitustyökalusta. Hyvin toimii, kun modauksen tekee niin, että työkalun saa kunnolla paikoilleen.

Ostin alunperin myös kallistuksenvaimentajan puslat, mutta niitä tarkasteltuani tulin siihen tulokseen, että vaikka niissä lukee 26mm (XR4i:ssä on 2.0:aa paksumpi vakaaja), niin ne ovat todellisuudessa 24mm. Tai sitten ne on tarkoitus asentaa siten, ettei pusla yletä tukivarren ympäri! Pitää käydä RR:ssä kysymässä miten on?

Tein lopullisen kiristämisen tämän sivun ohjeen mukaan: Ensin pikkuisen kiinni, auto pyörilleen ja reilua heilutusta ja vasta tämän jälkeen lopullinen kiristys. Ja hyvä tuli! Vaikutus ajettavuuteen oli suorastaan dramaattinen: kaikki epämääräisyys ja tunne siitä, että kaarteessa mennään metsähallituksen puolelle on tiessään! Paras modi mitä tähän saakka on tullut tehtyä ja suosittelen ehdottomasti kaikille, jotka tuskailevat Sierran ajettavuuden kanssa. Vielä kun saisi takapään uudet osat paikoilleen...

Lopullisena kruununa päivälle laitoin ohjaustehostimeen uudet öljyt, vanhat oli jääneet jonnekin matkan varrelle ja tehostusta ei ollut luonnollisesti enää ollenkaan. Tehostin alkoikin toimia laakista ja ilman mitään häröääniä, nähtäväksi jääkin, että kuinka kauan uudet nesteet pysyvät sisällä, koska jonnekinhan ne vanhatkin ovat livahtaneet.

Joka tapauksessa etupään fiksauksen tuloksena auton ajettavuus parani niin paljon, että se tuntui nuortuvan ainakin 10v (ellei enemmän). Ihan sääli nostaa auto kohta taas pukeille ja aloittaa takapään raivokas korjaaminen.

Kommentit