Pikkufiksi penkkiin

Kuskin penkki on aika rikki, siinä ei toimi kallistus eikä oven puoleinen etutuenta ole enää kiinni kuin "purkka ja paukkulanka virityksellä". Jälkimmäisen korjaaminen vaatii hitsipilliä, joten se saa odottaa jotain tulevaa rahaylijäämää lompakossa (kun en omista hitsausvehkeitä, mutta päätin katsoa tuota kipin toimimattomuutta, kun auton ympärillä tuli pyörittyä.

Kippi toimii siten, että selkänöjan sivulla oleva vipu vetää istuimen takareunassa kummallakin puolella olevia koukkuja ylöspäin vapauttaen näin selkänojan kallistumaan eteenpäin. Kun avasin takapenkin selkänojan verhoilut, niin kipin vikakin selvisi samantien: kardaanitunnelin puoleinen koukku ei toimi, koska sitä vetävä vaijeri oli poikki. Siis uutta osaa. Penkin verhoilu lähti muuten auki ihan helposti, kun tajusin sen olevan kiinni vain pienten metallisten kynsien varassa, jotka voi taivuttaa auki ihan tavallisilla kärkipihdeillä. Enin aika meni todellakin kiinnityksen löytämiseen: penkki ihan eteen, selkänojan kallistus ja kumarrus ;-)

Varsinainen korjauskaan ei ollut sen kummempi juttu; uusi vaijeri oli 3€ polkupyörän käsijarruvaijeri, se on saman paksuista ja lisäksi vaijerin päässä on sopiva metallipallukka, joka varmistaa vaijerin kiinnityksen penkin lukituskoukkuun. Vanhan vaijerin alkupään ja uuden kiinnitin toisiinsa rautakaupan vaijerilukolla. Helppoa kuin heinän teko, vaikken heinää ole koskaan ollutkaan tekemässä :-)


Samalla kun ihmettelin penkin kippiä, tulin siihen tulokseen, että penkkeihin laitetut varaosapäälliset saavat lähteä. Valitettavasti kuskin penkki on ulkoreunastaan sen verran kulunut, että uudet päälliset täytyy hankkia tilalle.

Kommentit