No, huh huh!

Sain toissapäivänä perän ja vetarit pois huollosta. Jösses sentään, mitä rosvousta nykyinen autohuolto oikein on! Osien kohdalla hinnat olivat vielä jotenkin siedettävät, mutta työn hinta vastaa kevyesti jotain konsulttilaskutusta - mitä siellä autoliikkeissä oikein tehdään, kun rasvakourien saama palkka ja heidän työstään asiakkaalta veloitettava hinta ovat näin suuressa epäsuhdassa keskenään? Taitaa olla organisaatioissa vähän liikaa laardia ja tuottamatonta hallintoväkeä kehissä, kun pitää ryöstää sitten asiakkaita kohtuuttomalla tuntiveloituksella.

Tämä ei sitten ole epäluottamuslause automekaanikkoja kohtaan, minun mielestäni te teette hyvää työtä, mutta työnantajanne laskuttaa siitä yksinkertaisesti liikaa. Joku kohtuus pitäisi olla työllä, joka on kuitenkin ihan rutiinihomma, kuten vetonivelen suojakumien vaihto. Ja nimen omaan Foordeissa tämän pitäis sujua suorastaan valoa nopeammin, sen verran niitä Focuksen ja Mondeon niveliä vaihdellaan. Oma lukunsa on sitten nämä laillistettuun rosvoukseen verrattavat kausihuollot, joissa vaikein työvaihe on öljyjen vaihto, muuten ruiskitaan vähän öljyä saranoihin ja lisätään pissapoikaan nesteet. Loppu onkin jonkun laatujärjestelmän mukaisen tarkistuslapun täyttämistä - no, tätä saa kun tilaa uuden auton. Toisaalta uuden auton kanssa kausihuollot ovat ensimmäisen sadan tuhannen kilometrin aikana oikeastaan melko pieni kuluerä, mutta isompien huoltojen koittaessa hinta pompsahtaa kohtuuttomaksi. Ymmärrän, että vaikeiden töiden kohdalla tarvitaan oikeasti ammattitaitoa ja aikaa kuluu paljon, kuten mm. kolarikorjaukset ja maalaukset sun muut ikävät hommat, mutta viisaudessaan autohuollot ovatkin ulkoistaneet nämä hommat niihin erikoistuneille pajoille. Artisti maksaa, vai-miten-se-nyt-oli...

Kaikille vanhan auton kanssa ropeltaville - opetelkaa tekemään itse (tai maksakaa ja kärsikää). Minun osalta kynnys viedä jotain laitettavaksi merkkiliikkeeseen tai muuhun laskutusautomaattiin kasvoi juuri dekadilla. Sen verran pitää kuitenkin puolustella perän huoltoonviemistä, että halusin varmistua siitä, että perän säädöt ovat kohdallaan samalla kun öljyt vaihdetaan. Tämä takaa äänettömän käynnin ja toivottavasti monia huolettomia kilometrejä. Mutta seuraavan kerran teen tämän ja suojakumien vaihdon kyllä itse (tai vaihtoehtoisesti jätän sen Kanarian matkan tekemättä).

Se siitä, seuraavaksi palataankin taka-akselin kkimppuun, kun kerran nämäkin osat ovat kunnossa :-)

Kommentit

Anonyymi sanoi…
Hyvissä hinnoissa ovat tosiaan autojen huollot ja korjaukset, mutta toisaalta kyllähän niistä maksetuista rahoista pitää maksaa asentajien palkat ja jäädä vielä firmallekin rahaa + ne tarvikkeet siellä on osa aika hintavia. Onneksi työt kuitenkin kai suurimmalta osin tehdään asiallisesti eikä sinne päin.

Varmaan ottais nuo hinnat enemmän päähän itseänikin, jos joutuisi käyttämään autoa korjaamolla, mutta onneksi meillä on perheessä alan taitaja.
Jyri sanoi…
Kiitoksia vaan kommenteista. Nyt kun sitä on jo vähän jäähtynyt, niin voi sanoa, että minä olen kyllä saanut käyttöautojeni määräaikaishuoltojen yhteydessä pääsääntöisesti hyvää palvelua (mitä nyt yhtä jarrusatulaa ei saatu kuntoon joku vuosi sitten). Tässä nimenomaisessa tapauksessa minua hieman kuitenkin risoi se tuntilaskutuksen määrä. Ymmärrän sen, että jos käytetään erityistyökaluja tai työhön vaaditaan erityisosaamista, niin hintakin on sen mukainen, mutta minä en oikein ymmärrä sitä, että yksinkertaisesta tarkistuksesta ja muutaman kuluvan osan vaihdosta laskutetaan sama mitä eriyistyöstä. Toinen asian sitten se työn aikataulutus. Jätin osat tehtäväksi "tehkää kun ehditte", eikä "heti nyt, eikä 15. päivä" aikataululla. Tällaista työtä voi hyvin tehdä hiljaisempina aikoina ja laskuttaa vastaavasti asiakasta hieman pienemmälläkin katteella (tuntihinnasta ei kuitenkaan sovittu mitään - minun moka).

Käytän aika paljon erilaisia palveluja, kuten meistä jokainen: parturi nyt esimerkiksi, mutta autonhuolto on ihan yhtä hyvä esimerkki. Miksi automekaanikon ja parturin tuntilaskutus on muuten niin toisistaan poikkeavaa? Vaatiiko automekaanikon työ sellaista osaamista ja laitteita jotka ovat saatavuudeltaan ainutlaatuisia tai erittäin vaikeasti hankittavia, mikä selittäisi palvelun korkean hinnan, vai onko korkean hinnan takana jokin muu syy?

Kun palvelusta maksettava hinta ylittää asiakkaan kipukynnyksen (tässä tapauksessa ilmeisesti minun kynnys on ylittynyt) niin asiakas voi äänestää jaloillaan ja syntyy kilpailua markkinoille. Autojen takuut ja myyjäliikkeiden markkinointipuheet ainoana huoltopaikkana takuun säilymiseksi ovat kuitenkin nostaneet asiakkaiden kipukynnyksen merkittävän korkealle. Tässä tullaankin siihen varsinaiseen pihviin: huollon tuntilaskutuksella katetaan paitsi tekijän palkka, myös joko huoltotoiminnan tehottomuutta (päivä ei tule töistä täyteen) tai joukko muita vähemmän kannattavia tai suorastaan kuluja tuovia autoliikkeen toimintoja (varsinainen automyynti, tukitoiminnot, markkinointi). Parturilla on näitä elementtejä ilmeisesti merkittävästi vähemmän?

Minulla palvelun ostajana on oikeus kitistä maksamastani hinnasta, mikäli koen sen epäoikeudenmukaiseksi tai epäilen sillä katettavan kuluja, joita en ole aiheuttanut.

Toki on sanottava, että minulla on oikeus valita palvelun tarjoaja etukäteen ja kuluttajana minulla on myös velvollisuus selvittää palvelun hinta etukäteen, niin ei tarvitse narista sitten myöhemmin.