Talvitunnelmia

Vaikka virallista talvea ei koskaan tullutkaan, on "kesämopo" viettänyt räntäkelit tallin lämmössä. Mitään uutta autoon ei ole tauon aikana laitettu, mutta kovasti on ajatustyötä tehty ;-) Ostin kossuklubilaiselta harrastajalta levyjarrullisen taka-akseliston autoon, kun siinä vakiona olevien rumpujarrujen ongelma on niiden lämpeneminen rata-ajossa. Edelleen ajatus on viedä Sierra kiertämään rataa muutaman kerran ensi kesänä, joten tätä silmälläpitäen pieni päivitys on varmaan paikoillaan.

Uudessa akselistossa on mukana koko paketti, apurunko, tukivarret, kallistuksenvakaaja, navat, jarrut, vetarit ja perä. Vetarit ovat ns. laippamallia, ts. niiden irroittaminen onnistuu vetoakselit "katkaisemalla" pulttikiinnitteisistä laipoista murrosnivelen jälkeen. Perä on avoin ja kunnossa, samoin melkein kaikki muukin. Toki, käytön jäljet näkyvät ja kokonaisuus kannattaa ehostaa nyt kun se on irrallaan. Toisesta takajarrusatulasta on otettu jo vähän varaosia muuhun käyttöön, mm. palojen kiinnittämiseen käytetty jousi on kadoksissa, samoin toinen satulan kiinnityspultti. No, noista puutteista selviää varmaan ihan varaosakaupasa vierailemalla. Myös levyt ja palat pitää uusia.

Otin irrallaan olleen jarrusatulan kunnostettavaksi. Ensimmäinen kerta kun joudun jarrusatulan sielunelämää tutkimaan. Palat ja levyt olen toki moneenkin autoon vaihtanut, mutta muuten en ole jarrua koskaan purkanut. Nyt tuli sitten kurkistettua, että mitä jarrusatulan näkyvien osien sisällä on. Korjauskirjan vihjeestä johtuen, en purkanut männän sisuskaluja - niiden takaisin laittamiseen tarvitaan Fordin oma erikoistyökalu, jota ei nyt sattunut minulla olemaan. Liukutapit liikkuivat herkästi ja niissä oli tuoreenoloiset rasvat paikoillaan. Toinen liukutappi kuitenkin pääsi lonksumaan pidikkeessään ja "kanitti" hieman, kun sitä liikutti painaen samalla sivuttain. Vika ei poistunut vaikka vaihdoin tapit keskenään, joten väljuuttä on itse satulan sovitteessa, jos tästä tulee vikaa jarrun toimintaan, ei voi kuin vaihtaa satulaa.

Jarrusatulan työsylinteri näytti olevan ihan kunnossa, korroosiota ei ollut sylinterin seinämissä lainkaan. Männän pinnalla oli kuitenkin pientä korroosiota, mutta jäljistä päätellen niitä oli jossain vaiheessa jo kunnosteltu, joten päätin pitää myös vanhan männän. Uudet tiivisteet on kuitenkin hankittava ennen osien kasaamista takaisin paikoilleen. Ennen tätä pitää lisäksi tehdä satulan pinnalle pientä ehostusta, ei näytä niin karulta ;-)

Kommentit