Tyhjäkäynnin fixausta

Kotimaisen ford klubin keskustelupalstalla asiantuntevat harrastajat ovat useimmin opastaneet tyhjäkäyntiongelmissa tarkastamaan vanhemmissa koneissa olevan tyhjäkäynninsäätöventtiilin. Sen jumiutuminen aiheuttaa tyhjäkäynnin aaltoilua tai jopa tyhjäkäynnin katoamisen, ts. moottorin kierrosluku laskee niin alas että se sammuu.

Brittien XROC palstalla on myös ilman ohivirtausruuvin virheellisestä säädöstä. Toinen vakioveikkaus täällä on imusarjan tai kaasuläppäkotelon ohivuoto. Paranee kotelon kiinnitystä kiristämällä.

http://www.xrstyle.co.uk/forums/viewtopic.php?t=14487

Samalla kun ihmettelin tyhjäkäyntiä, tunkkasin auton perän ylös pukeille ja kurkin lisää bensalinjan vuotoa. Sen verran huonossa kunnossa ovat putket, että lienee viisainta vaihtaa ne kaikki - samoin letkut. Itse asiassa voisi olla järkeä uusia myös polttoaineensuodatin (majailee polttoainetankin vieressä polttoainepumpun vieressä) ja tarkastella kriittisesti myös tankkia, täyttöputkea ja polttoainepumppua. Kaikki em. osan näyttävät olevan ihan orkkiskamaa, ne ovat paksun mutta halkeilleen ruostesuojamassan peittossa josta ruoste puskee läpi jo sieltä täältä.

Tunkattuani perän ylös, kokeilin myös alustan tiukkuutta (puslia, laakereita, tukivarsia) pyöriä vääntelemällä. Kuljettajan puoli tuntui olevan ihan timmi, mutta apukuskin puolella oli selvää väljyyttä. Ei ihme että oston jälkeinen ajo omaan talliin tuntui hieman leijuvalta. Paikallistin väljyyden pyörän laakeriin, mutta varmastihan tuo selviää kun paikat avaa. Yksi nakki lisää to-do listaani.

Kommentit