Taas pyörillä

Pitkästä aikaa otin auton jälleen pyörilleen - eli sain vanhan jouset ja iskarit pois ja uudet Gaz Gold sarjan kynäiskarit paikoilleen. Etupäähän on ollut valmiina jo viime ajokaudella, mutta tämän takapään toteutuksen esteenä on ollut mikäs muu kuin tuo takakaarien korjaus. Hommahan oli niin, että takalokasuojien muoviset sisälokasuojat olivat osa kesäauton kantavaa rakennetta ja kynäiskareiden asentamiseksi ne olisi irroitettava pysyvästi. Siksi siis koko alkusyksyn kestänyt eeppinen punnerrus takakaarien kanssa.

Kuskinpuoleisen takakaarien hitsailu sujui jo ihan rutiinilla ja mielestäni lopputulos on parempi kuin apukusljettajan puolella. Sisäkaaren laitto oli käyty läpi jo aikaisemmin, joten katsotaan nyt nopeasti, että mitä sen jälkeen on tapahtunut.

Ensiksi korjauspala täpätään paikoilleen sieltä täältä ja jatketaan tasaisesti tihenevällä välillä kunnes sauma on ummessa. Lopulta kannattaa hyödyntää mahdollisuuksien mukaan jotain liikuteltavaa valoa tai kurkkia saumaa takapuolelta, jotta mahdollisen aukkopaikat löytyvät.






Lopputulos on ihan tyydyttävä, vaikka olisihan tuota pintaa voinut hieroa vaikka kuinka. Lopulta kuitenkin piti keskittyä jälleen niihin kynäiskareihin ja päätin jättää pinnan sikseen toistaiseksi.


Ihan ensiksi piti hoitaa lokasuojan sisäpuolen suojaus kuntoon. Kiveniskumaalin alla on uudella pinnalla sinkki ja ruosteenestomaali, vanhalla ei tietty mitään.

Ennen kynäiskareiden asentamista, laitoin niiden alapään pallonivelen ympärille suojakumin jottei ilkeät elementit iske siihen ennenaikaisesti. Etualatukivarren kanssa tämä strategia on toiminut vallan mainiosti jo monen vuoden ajan. Muokkasin vähän samaa kumisuojaa ja pujotin sen paikoilleen.





Loppu olikin pelkkää asentamista. Lopulta auto alan pyörilleen ja mittailemaan lopputulosta. 2cm tai jotain sinne päin olisi ehkä hyvä nostaa korkeutta, niin sitten se olisi etupään kanssa samalla hehtaarilla.



Tuohon alapään pultin väliin piti laitaa 4 aluslevyä jotta pallonivel kiristyisi sopivasti paikoilleen. Epäkeskot sovitteet asensin siten, että kynäiskari on alapästään mahdollisimman ulkona, koska tarina kertoo, että näillä on tapana vähän hangata lokasuojan sisäreunaan. Tämä selviää sitten koeajolla.

Kommentit