Moni kakku päältä kaunis

Kesäauton ympäristö on varsin anteeksiantava, mutta aika tekee tehtävänsä. Parin viime vuoden aikana on tullut selväksi, että normaalit ruostepaikat ovat tässäkin yksilössä siinä kunnossa mitä ikä jo vähän vihjaa. Vm. -83 on kuitenkin jo yli 30v. vanha auto eikä 80-luvun Fordit ole tunnettuja ainakaan ruostesuojauksestaan. No, tätä tautiahan minä olen lääkinnyt jo aikaisemminkin...

Viime perjantaina ajelin autolla muutaman lyhyen lenkin ikään kuin muistuttaakseni itseäni siitä, että kunnossa ollessaan kesäauto on varsin siedettävän näköinen pienine puutteineenkin. Pitäisikö tähän laittaa, että #söpöysvaroitus ;->



Kun ajelut oli ajettu, nostin lauantaina auton jälleen pukeille purin levikkeet pois kuljettajan puolelta. Tämä ei sitten sovi herkille henkilöille!




Takakaari oli levikkeen alta piilosta käytännössä kokonaan kadonnut ja helmalevikkeen alta kurkisti edellisen sepän tekemä ulkoisesti näyttävä, mutta rakenteellisesti kelvoton heman korjaus. Nyt iskin kiinni lokasuojaan.


Leikkasin tarvikekaaren ensiksi ja piirsin tämän mallin mukaan pintaanleikkaussauman, kuin tohtori ikään. Otin vähän enemmän, kuin minimin, koska lokasuojan taite on muten juuri kohdealueella. Sitä paitsi, sisälokasuojan hitsaus on näin helpompi tehdä yläpuolelta.


Kaari leikattuna sisä- ja ulkopuolelta-



Ihan mallikkaasti tuo tarvikekaari tähän istuu, mitä nyt helman alaosa ei ole lähelläkään alkuperäistä muotoa. :-(


Ensin kaari sovitetaan paikoilleen.


Sitten se täpätään kiinni, varmistetaan pintapellin istuvuus ja kiinnitetään vähän tukevammin.


Lopuksi sauma hitsataan pienissä pätkissä kunnes alapuolelta katsomalla ei näy enää valo läpi.

Kommentit