Lataamolle

Epäonnistuminen laturin kanssa ottii taas niin koville, että jätin auton viikonlopuksi ja painuin mökille. Akkujen latauksen jälkeen tänään oli enemmän virtaa tekijässä ja päätin iskeä uudelleen sen virrattoman laturin kimppuun.

Epäilin,että minulla oli joko irronnut johdonpätkä edellisestä korjauksesta (ks. oheinen kuva) tai sitten laturissa oli vielä havaitun vian lisäksi jotain muutakin vikaa. Veikkasin ensimmäistä, koska heti tuoreeltaan olin saanut kadonneen laturin merkkivalon palamaan mutta se hävisi eikä enää tullut takaisin - kuten ei jännitekkään.


Avattuani vanhan laturin uudelleen, löysin kolvaamani pätkän laturin "pohjalta". Ei ihme ettei ladannut! Tästä oli oikeastaan kolme mahdollista korjausvaihtoehtoa:

  1. kolvata rikkinäinen kohta uudelleen,
  2. vaihtaa vanhoihin kuoriin uusi ankkuri tai
  3. vaihtaa uuteen laturiin vanhan laturin etuseinä, jolloin kiinnitys kannakkeisiin istuu.
Päätin kokeilla vaihtaa etuseinä Scorpion laturiin, koska siinä eliminoitaisiin kaikki mahdollisesti rikkinäiset vanhan laturin osat enkä juuri luottanut kykyyni kolvata vinhasti pyörivän ankkurin johto kuntoon.


Dohc Scorpion 90A laturi oikealla ja XR4:n vasemmalla. Sen verran tuo Scorpion laturi vastusti (iskumeisseliäkin ;-), että yksi neljästä kuoren kiinnitysruuvista piti porata poikki. Yllätys oli mekloinen, kun tuon törröttävän jämän pystyi kiertämään sormin irti - ruuvi oli siis jumiutunut kannan alta eikä kierteestä!

Mitoiltaan nuo etuseinät ovat liki identtiset; jo aikaisemmin mittasin, että Scorpion laturissa kannake on 4-5mm syvemmällä suhteessa hihnalinjaan. Kaikki 8 etulevyn ruuvia ja akselin reikä olivat mittausteni mukaan samoilla mitoilla ja myös oli. Ohessa on Scorpion laturin pohja ja ankkuri sekä XR4:n etulevy mallattuna yhteen.



Pienen prikan joutuu laittamaan kannakkeiden väliin siitä pienestä erosta johtuen - Sierran etulevyn kannake on siis sekä ulompana, että se on paksumpi. Loppu oli sitten pelkkää kasaamista - Sierrassa on kaksi laturin +johtoa, joista toisessa oli jostain syystä iso lukkoprikan tapainen silmukkaliitin. Tätä joutui vähän muokkaamaan, jotta johdot sai paikoilleen.



Johdot tulevat tässä asennuksessa melkein suoraan alaspäin. Toivottavasti asento ei tuo mukanaan hankaluuksia. Voisihan tuon plusnavat tietysti suojata jollain kotelolla tai kumitutilla... Korjaus oli kuitenkin onnistunut, kun virta palasi jälleen latausjärjestelmään eikä tekijäkään tuntenut sen kummempaa uupumusta enää!

Kommentit