Pikkupäivitys polttoainejärjestelmään

Kesäkuussa tilasin tähän 2.8 tarkoitetut uudet kylmäkäynnistyssuuttimen ja kampikammion huohotusventtiin (PCV). Molemmat osat löytyivät ebayn kautta pienellä hakemisella. Tyhjäkäyntisuutin tuli Ameriikan puolelta samalla osanumerolla millä Euroopassa myydään Fordin osaa - Ameriikassa tämä osa on Porschen ;-) Hinta oli kuitenkin tulleineen edullisempi mitä Brittisaitilla, joten mitä väliä, että osa on tarkoitettu volkkariin.

Kylmäkäynnistyssuutin

Kampikammion huohotusventtiili on varsin vaatimattoman oloinen osa apukuljettajan puoleisen venttiilikopan päällä. Sillä on kuitenkin oma roolinsa herkän polttoainejärjestelmän tasapainossa, kun kampikammion ylipaine ohjataan venttiin avulla imusarjaan. Samalla poltetaan mukana kulkeva öljysumu. Jumiutuessaan venttiili päästää kuitenkin liikaa ilmaa imusarjaan ja moottori käy laihalla - erityisesti tyhjäkäynnillä, jolloin imusarjan alipaine on suurimmillaan. Kun moottori säädetään tyhjäkäynnin ilmamäärällä (viellisella venttiilillä), on se joko vaaralisen laihalla tyhjäkäynnillä tai rikkaalla kierroksilla. Epäilin, että omassani oli tästä kyse, kun säätöjä ei meinata saada koskaan katsastusrajan alle.

Uuden huohotusventtiilin mukana tuli myös uusi tiiviste venttiilikoppaan. Hyvä, sillä vanha oli niin koppura, että se irtosi paikaltaan vain pieninä palasina.

Vanha suutin oli jumissa - tosin se alkoi toimia piene ravistelun jälkeen. Uusin osan kuitenkin.

Kylmäkäyntisuutin toimii käytännössä vain koneen ollesa kylmä - tällöin suuttimen kautta ruiskutetaan lisäpolttoainetta parantamaan käynnistyvyyttä. Tyhjäkäyntisuutinta ohjataan osaltaan moottorin lämpötilananturilla, joka estää polttoaineen ruiskutuksen moottorin ollessa lämmin. Vikaantuessaan suutin voi alkaa vuotaa ja siten haitata kuumakäynistystä. Tämä oli suurin motivaatio omaan vaihtoon, koska kylmäkäynnistyksessä ei ole ollut koskaan mitään ongelmia - kuumana sitten senkin edestä.

Kummankin osan vaihto on erittäin helppo työ, kun ne sijaitsevat suoraan koneen päällä ja hyvin näkyvillä. Tämä on vartin homma vaikka ottaisi muutaman valokuvankin matkalla :-) Harmi kyllä, koneen kuumakäynnistysongelma ei poistunut näiden osien vaihdolla - seuraavaksi vaihdetaan polttoaineen paineakku ja jos ei kuumakäynnistys sillä parane, niin sitten ei ole enää osia vaihdettavaksi :-(

Uutta puhdasta osaa...

Kommentit