Kesäkausi 2014 virallisesti avattu

Tänä vuonna sain auton ajoon ihan ennätysaikaisin johtuen aikaisesta keväästä. Sittemmin tullut takatalvi ja jotenkin tähän yksilöön kuuluva jokavuotinen koneremppa siirsivät kuitenkin varsinaisen ajokauden aloitusta toukokuun lopulle.

Sain auton juuri ja juuri ajettavaan kuntoon CRSC:n ratapäiville Ahvenistolle, mutta tällä kertaa omat ajot jäivät väliin. Syynä oli se, että moottorin venttiilien säädöt ja ajoituskin olivat ihan sieltä itsestään - sain koneen juuri käymään konerempan jäljiltä ennen kuin piti lähteä kohti Hämeenlinnaa. No, nyt on venat säädetty (saisi niitä vielä vähän hipistellä) ja sytytyskin on kohdillaan. Ajoitus on 9 astetta, kun olen ottanut tavaksi ajella 98:lla.

Konerempan syy oli kaksiosainen. Toisaalta viime ajokautta vaivanneet öljyn roiskimiset konehuoneeseen olivat ilmeisesti koneen etupään tiivisteiden aiheuttamia ja sitä piti korjata. Hyvän syyn tiivisteiden uusimiseen aiheutti hankkimani KentCams virinokka, jonka halusin asentaa paikoilleen.

Itse purku ja kasaaminen menivät käytännössä kuin strömsössä sillä erotuksella, että kasasin auton samoilla osilla mitä siinä jo olikin - vain tiivisteet uusin toki. Kävi nimittäin ilmi, kun vertailin uutta ja vanhaa nokkaa vierekkäin, että käytettynä ostamani virinokka oli niin kulunut etten halunnut laittaa sitä edes paikalleen. Menkööt vaikka verkonpainoksi!

Koneessa oli sisällä nokka-akseli, joka ei vaikuttanut alkuperäiseltä. Kuitenkaan siinä ei ollut sellaisia tunnisteita jotka minä olisin pystynyt googlella jäljittämään. Jos tiedät tämän nokan alkuperästä jotain, niin laita vaikka kommenttikenttään vinkki.





Nokka-akselin purkamiseksi pitää koko jakopää ja molemmat kannet irottaa. Nyt on siis uutta tiivistettä kaikkialla paitsi kampiakselin takapäässä ja joissain koneen sisäosissa. Vesipumppu pitäisi vaihtaa, mutta en saanut (vieläkään) viskotuulettimen mutteria auki. Mitä lie ruosteliimaa siellä välissä.

Koneen öljyn roiskiminen tuntui loppuneen ja luultavasti vikapaikka on ollut kampuran etustefa, joka oli osittain vaurioitunut, kun otin sen irti. Mielestäni otin jakopään kopan niin varovasti irti, ettei tuo vaurio tullut enää siinä yhteydessä. Kuljettajan puoleisen kannen keskimmäisen sylinterin tiivistekin näytti vähän vuotaneen. Tämä ei ollut ainoa kerta - pitää ihan merkitä tämä muistiin seuraavaa kertaa varten.

Lopuksi vielä kuva koeajolta - on se komea!


Kommentit