K-Jet bensapumppu

Tilasin tuossa alkukesästä uuden bensapumpun tähän K-Jet v6:een. Vanhan pumpun äänekkyys on antanut epäillä, että se ei ehkä ole enää parhaassa vireessä ja nähtyäni linkin edulliseen ostopaikkaan Taunus klubin sivuilla tartuin tilaisuuteen.

Jenkkiläisten varaosaliikkeiden verkkokauppoja ei voi kuin kehua: osto oli todella simppeliä ja toimitus salaman nopeaa. Pumppu tuli lentorahtina perille parissa päivässä! Kaikeksi onneksi se on vielä niin edullinen, ettei siitä mennyt tullia lainkaan. Täytyy mainita, että alkuperäinen pumppu on BOSHin valmistama, mutta tässä tapauksessa halpa hinta oli ratkaiseva. Alkuperäisen kaipuuseen löytyy myös linkki ebayhin em. Taunus klubin keskustelusta.

Bensapumpun asentamiseksi tankki on tyhjennettävä, mutta onneksi sitä ei tarvitse irroittaa. Pumppu nimittäin sijaitsee varapyöräkotelon vieressä pohjan alla. Syksyllä, ruostehommien ollessa loppusuoralla, oli aikaa säätää uusi pumppu paikoilleen. Ajatuksena oli päästä eroon auto vaivaavasta kuumakäynnistysongelmasta.


Bensapumpun ja paineakun kehikko kaipaisi vähän hoitoa. Olette varmaan nähnyt riittävästi ruosteisia alustan osia, joten tässä ollaan jo asennuksen loppupuolella... Kuvassa näkyy myös se, että tarvikepumppu on tavallisella ruuviliitoksella, eli BOSH pumpun liittimet eivät tähän käy. Asia hoituu helposti pumpun mukana tulevilla abikoilla, mutta olisihan se ollut kiva saada mukaan vaikka myös oikeanlaiset liittimet tai jotkin adapterit. Jossain kai sitten se halpa hinta näkyy. ;-) Keltainen oli muuten plussa vanhassa BOSH pumpussa - niitä ei ole merkitty mitenkään (tai ainakaan minä en merkintöjä löytänyt).

Niinhän tässä taas kävi, että eniten aikaa meni kaikkeen ylimääräiseen ja ennalta suunnittelemattomaan - kuten pumpun kehikon ehjäämiseen ja uuden polttoaineletkun haalimiseen. Vieläkään ei varaosaliikkeissä ollut sopivaa letkua (14mm) vaan venytin 12mm letkun paikoilleen.

Edellinen letku oli myös sisähalkaisijaltaan liian pieni ja se olikin vaarallisesti halkeillut! Mielestäni halkilu ei ollut venytyksen syy, vaan letkun materiaali ei tuntunut järin pitkäikäiseltä. Se oli nimittäin sisäpuolelta pahasti hapertuneen tuntuinen. Ilmeisesti tarvikeletkuissa on ostopaikasta riippumatta laatuongelmia - mistä saisi "kunnon kamaa"?

Tarvikepumppu sopi kuitenkin paikoilleen mainiosti ja se on tarkalleen alkuperäisen kokoinen. Mukana tuli myös uusi yksisuuntaisventtiili, joten sähköjä lukuunottamatta kokoaminen oli plug-and-play. Pumppu myös toimi heti laakista eikä sen toiminnassa näyttänyt olevan mitään sanomista sen mitä nyt syksyllä vielä sitä vähän koeponnistin. Valitettavasti kuumakäynnistysongelmat eivät poistuneet pumpun vaihtamisen jälkeen joten sen vian etsintä jatkuu edelleen.

Kommentit

terae sanoi…
Veikkaan, että Mari 012,5 CE-hyv. bens./öljyletku MARI013 saattais toimia paremmin. Se on vaan hiton paksua ulkomitaltaan. Hydro'k on toinen vaihtoehto. Niitä saa täältä Etrasta ja molempien pitäis kestää 98E5 varsin mainiosti (myös 95E10, mutta isompi alkoholimäärä saattaa kovettaa sisäpinnan seosmateriaalia Hydro'k:ssa)...
Jyri sanoi…
Kiitoksia vinkistä. Täytyy tehdä asiaa Etraan vaikka talvikaudella ja ajoittaa uuden letkun vaihto ensi kesälle.