Type 9 vaihteisto

Sain yhden talvinakin tehtyä - vaihdoin Scorpion type 9 vaihteistoon hännän vanhemmasta mekaanisella kierroslukumittarilla olevasta versiosta. Ihan niin kuin strömsössä ei tämä vaihto mennyt vaikka olin yrittänyt ottaa selvää aiheesta eri lähteistä.

Perusperiaate on yksinkertainen: vaihteiston takimmainen osa, häntä, on nopeusmittariliitäntää vailla yhteensopiva uudemman sähköisellä nopeusanturilla olevan version kanssa. Mutta ja tässä tulee se näissä projekteissa niin yleinen mutta; nopeusmittarin muuttamiseksi pitää vaihtaa muutama muukin osa, ennen kuin vaihteisto toimii.

Fordilla on erilaisia nopeusmittarin välityksiä eri moottorien ja perien yhteydessä, välitykset on haettu muuttamalla sekä vaihteiston ulostuloakselilla olevan rattaan, että kaapelin liitännän sisältävän nopeusmittarin rattaan yhdistelmällä. Ainakin vielä muutama vuosi sitten Fordilla oli tarkat osanumerot siitä, että mitä osia mihinkin autoon (moottori ja perä) tulee käyttää. Heillä oli myös varaosina kaikkia vaihteiston nopeusmittarin rattaita. Vaihteiston tiivistesarjoja ja esim. mittariston rattaita saa myön Englantilaisista viriputkista, mm. Burtonilta.

Periaatteessa homma on yksinkertainen, tarvitset seuraavat osat:
  • 5v Type-9 vaihteistön häntä mekaanisella nopeusmittarin liitännällä
  • moottoriisi sopiva nopeusmittarin pääratas (drive gear) ulostuloakselille
  • moottoriisi sopiva nopeusmittarin ratas (speedo gear)
  • Vähän työkaluja; kuten ulosvetäjä, tuurna ja perus hylsysarja
Purkaminen alkaa vaihteiston öljyn poistamisella ja sitten pääseekin purkamaan itse vaihteistoa.

Aloitetaan vaihteen vaihtajan akselista - vaihtajan nivelen osa pitää irroittaa, jotta häntä mahtuu ulos. Osa lähtee siirtäjän vivusta irti irroittamalla tuo sokka mikä näkyy kuvassa. Sokka on näkyvissä vain vaihteilla 1, 3 ja 5. Näistä vain 1. vaihteella pääsee hyvin naputtelemaan sokan pois.


Tämän jälkeen poistetaan hännän takalevy ja siirtäjän nivel lähtee taaksepäin pois paikaltaan.


Sitten irroitetaan vaihteiston sivusta 5. vaihteen lukitsemiseen liittyvä kansi kynsineen ja irroitetaan vaihteiston hännän 6 isoa pulttia. Jos avaamisen tekee varovasti, pystyy vanhan metallivahvisteisen tiivisteen kierrättämään.



Tähän asti helppoa. Nyt täytyy ottaa nopeusmittarin pääratas irti ulostuloakselilta. Pitkillä varsilla varustettu ulosvetäjä riittää (mutta on välttämätön), koska ratas on vain kitkalla kiinnitetty akseliin, eli se on suomeksi ihan s¤¤t¤n¤n tiukassa ;-) Rattaiden välinen ero näkyy alemmassa kuvassa, jos vähän siristää (tuo öljyinen on sähköisen nopeusmittarin ratas).

 

Uusi ratas (siis mekaaniseen mittariin tarkoitettu ja käyttötarkoitukseen sopiva) menee paikoilleen varovasti naputamalla - ainakaan minä en keksinyt parempaa keinoa. Rattaan etureuna täsmätään siihen kohtaan missä edellinenkin oli.


Nyt tulee sitten se mielenkiintoinen osa. Netissä olevan opuksen mukaan uuden mallinen häntä ei ole yhteensopiva vanhan kanssa ellei samalla vaihda vanhasta vaihteistosta vaihteensiirtäjää. Hännillä onkin eroja keskenään jo ulkopuolelta tarkasteltuna. Sisällä erot näkee selvemmin: uudessa mallissa on öljykanava, jolla syötetään öljyä kardaanin liukulaakerille. Lisäksi hännän sisällä olevan piikin pituus on uudessa selvästi pidempi.


Minähän en uskonut ennen kuin kokeilin. Uusi vanha häntä paikoilleen ja kokeilemaan - vaihdekeppi ei enää keskitä ja vaihde jumiutuu 3. vaihteelle. Ei hyvä. Voi myös olla, että tuo tappi ei osunut oikein tuohon vaihteensiirtäjän palaseen, missä on ura. Tein sitten niin, että naputtelin tuurnalla (ja m10 pultilla) nämä tapitkin päikseen hännästä toiseen.



Kun häntää asentelee paikoilleen, tulee varmistua siitä, että tuo tappi osuu siirtäjässä olevaan palaseen oikein (ks. alempi yo. kuvista). Vaihdekepin tulee keskittää jousen avulla vaihteen ollessa vapaalla - jos ei keskitä, jää keppi jommalle kummalle puolelle jumiin, koska hännän sisällä oleva tappi ei sunut tähän jousikuormitteisen palasen uraan vaan lipsahti jommalle kummalle puolelle. Pienen räpläämisen avulla vaihteen saa taas ykköselle ja voi ns. aloittaa alusta. Havaihtojeni mukaan seuraava menettely helpottaa kohdistamista - vaiheet ennen hännä kuoren laittamista paikoilleen:
  • Vaihde on 1. kuten purkua aloittaessa
  • Vaihda vaihde vapaalle (työnnä siirtäjää sisään)
  • Siirrä siirtäjän palasta takaa katsoen 5-10min vasemmalle (sillä puolella tappi on hännässä)
  • Laita vaihteiston häntä paikoilleen, esim. 1 pultilla kiinni
  • Vedä siirtäjä takaisin ulos (menee 4. vaihteelle, mutta oikeilla työkaluilla sen saa myös 1:lle)
  • Kiinnitä vaihdekepin nivel takaisin ja kokeile keskitystä
Jos keskitys toimii ja kaikki vaihteet löytyy, voit kasata vaihteiston loppuun.

Kommentit