Aloitin kunnostelemaan niitä hankkimiani siipikossun olkatukia ja napoja. Rälläkän teräsharjalla lähti enimmät ruosteet pinnoista pois mutta pyörien laakerien vaihto meinasi osoittautua mahdottomaksi tehtäväksi. Kun paketti oli autosta irrallaan, ei meinannut löytyä paikkaa missä navan takapuolella oleva kiinnitymutterin olisi saanut auki. Lopulta ostin Motonetistä konepuristimen ja pulttasin sen päytään kiinni. Kun pöytä oli vielä pultattu seinään, sain 60cm varrella mutterit auki. Kuten normisierrassakin, myös kossun navassa on vasenkätinen kierre apukuskin puolella.
Navat siis sain irti ja tutkin hieman laakereita. Kiinni ollessaan navassa oli aavistuksen väljää joissain asennoissa. Samoin havaitsin napojen pyörivän vähän liian kevyesti ja pienen rohinan saattelemana. Ajattelin uusia laakerin samalla kun puhdistan osat - päätöstä helpotti tieto siitä, että siipikossussa on samat laakerin kuin ensimmäisen sukupolven scorpiossa. Varaosat löytyivätkin helpolla ja kohtuullisin kustannuksin.
Huomenna puhdistan loput osista, maalaan ne ja kokoan uusilla laakereilla.
Navat siis sain irti ja tutkin hieman laakereita. Kiinni ollessaan navassa oli aavistuksen väljää joissain asennoissa. Samoin havaitsin napojen pyörivän vähän liian kevyesti ja pienen rohinan saattelemana. Ajattelin uusia laakerin samalla kun puhdistan osat - päätöstä helpotti tieto siitä, että siipikossussa on samat laakerin kuin ensimmäisen sukupolven scorpiossa. Varaosat löytyivätkin helpolla ja kohtuullisin kustannuksin.
Huomenna puhdistan loput osista, maalaan ne ja kokoan uusilla laakereilla.
Kommentit
Koolit naputtelee irrallaan helposti irti ja samoin uudet paikoilleen. Kasaaminen on siten purkaminen käänteisessä järjestyksessä - se napamutteri on kierrettävä todella tiukkaan.
Koneruuvipuristin, johon navan saa pyöränpulteista paikolleen, osoittautui päteväksi työkaluksi.