Pirun pimeetä

Etenee hitaasti - vaikka kelit ovat olleet asiallisen vähän pakkasella, aiheuttaa tuo pimeys kieltämättä ongelmia. Rakentelupaikkana toimivasta katoksesta meni valaistus rikki ja nyt siellä pitää rakennella roikan ja työvalon kanssa. Ei siinä mitään, kyllä niilläkin näkee, mutta on se vähän hankalaa. Siksi onkin tullut rakenneltua enimmäkseen valoisaan aikaan viikonloppuisin.

Viime lauantaina asensin koneeseen apulaitteita paikoilleen: alapalkin ja ohjausvaihteen tehostimineen, sekä laturin ja sunnuntaina sitten vauhtipyörän, kytkimen ja aloitin äheltämään vaihdelaatikkoa paikoilleen. Ennen laatikon asennusta, katsoin tarkemmin sitä nopeusmittarin rattaan paikkaa laatikossa. Kesällähän uusin rattaan, mutta mittarin toiminta ei tästä palautunut, joten nyt kun laatikko oli irrallan, pääsin katselemaan paikkoja vähän paremmin.

Kun kurkistin nopeusmittarin rattaan koloon, selvisi, miksi nopeusmittari ei toiminut - koko ratas ei ota kiinni ulostuloakselilla olevaan matopyörään. Ei ihme! Rakenne on aika mielenkiintoinen, kun tuo matopyöräratas ei ole akselilla mitenkään kiinni, ei lukkoprikkoja, spooreja tai mitään. Käytin pientä voimaa ja vipusin rattaan takaisin kohdalleen, kun en muutakaan keksinyt. Kauankohan tuo pysyy paikoillaan?


Lopuksi yritin punnertaa vaihdelaatikkoa paikoilleen, mutta eihän se mennyt. Kytkin oli sen verran vinossa, että laatikon akseli ei mennyt kunnolla paikoillen ja luovutin siltä illalta. Ostin tuon kytkimen keskittämiseksi oikein työkalunkin ja yritin uudelleen. Valitettavasti työkalu oli vähän niin ja näin - kytkime paineasetelman kiristyessä kytkimen keskitys ei pitänyt ja vaihdelaatikko ei mennyt paikoilleen. Jumppasin tätä useammankin kerran, kunnes totesin, ettei työkalu ohjeiden mukaan käytettynä toiminut kunnolla. Löysäsin paketin vielä kerran ja nitkuttelin kytkinlevyn uudelleen keskelle, kiristin asetelman varovasti ja sainkin laatikon sujahtamaan paikoilleen. Loppu olikin helppoa, laatikon pultit kiinni ja paketti oli kasassa.

Tänään sitten jatkoin tuosta, laitoin startin ja pakosarjat paikoilleen. Nyt kone alkaa olla valmiina nostettavaksi paikoilleen autoon. Sitä olisi tarkoitus tehdä huomenna.

Kommentit