Vihdoin sain aikaiseksi nostaa moottorin telineeseen ja pääsin kunnolla ottamaan sen auki ja laakeroimaan uudelleen. Aikaisemmin olikin jakopää avattu, vauhtipyörä ja kytkin poistettu, joten loppu oli erittäin suoraviivaista osien vaihtoa.
Aikaisempi diognoosi osoittautui oikeaksi: 1. ja 4. sylinterin kiertokangen laakerit olivat totaalisen kaput, muut olivat ok. 1. ja 4. runkolaakerin kanssa oli myös vähän kulumaa ja kaksi keskimmäistä olivat hyvässä kunnossa. Mitään syytä laakereiden tuhoutumiselle ei ole vieläkään tullut vastaan.
Otin kampiakselin irti ja tarkistin, ettei sen öljykanavissa ollut mitään ylimääräistä. Onneksi putsasin, koska vaurioituneiden 1. ja 4. sylinterin kauloilla oli öljykanava tukossa laakereistä irronnutta metallisilppua. Putsasin silput pois ja samalla tein kauloille kevyen käsihionnan 600 ja 800 karkeuksisilla hiomapapereilla. Luin jostain, että kiillottuneille kauloille ei ole haitaksi pieni karheutus ja kun mihinkään muuhun ei ollut mahdollisuuksia, hoidin hionnan käsin. Vaurioituneista laakereista oli jäänyt kauloihin selvät jäljet, mitkä lähtivät kevyellä hionnalla tiehensä. Oikein kunnolla tekemällä olisi varmaan pitänyt hiottaa kauloista yksi kymppi lisää pois, jotta muoto ja pinta olisi saatu oikein vimpan päälle, mutta tässä koneessa ei enää ole mitään syytä hifistellä, joten nyt mentiin diy mallilla ja minimi budjetilla.
Uudet laakerit kaasin öljyn kanssa kuten ohjeessa neuvotaan. 3. kampiakselin pukin laakerin on uudessa 2.8:ssa erilainen kuin vanhassa lohkossa. Tietenkin olin tilannut uuden malliset laakerit, kun semmoiset tähän autoon olisi pitänyt laittaa. Onneksi uuden malliset laakerit sopivat vanhaakin lohkoon.
Nyt on enää edessä koneen lopullinen kokoaminen, uusilla tiivisteillä tietenkin. Ennen takaisin laittoa pitää vielä päättää, että kokoanko paketin uudella vai vanhalla vaihteistolla. Uusi vaihteisto on peräisin Scorpiosta ja siinä ei ole mekaanisen nopeusmittarin paikkaa kuten vanhassa on. Toisaalta vanhassakaan ei toimi nopeusmittari, joten lienee yksi hailee. ;-)
Aikaisempi diognoosi osoittautui oikeaksi: 1. ja 4. sylinterin kiertokangen laakerit olivat totaalisen kaput, muut olivat ok. 1. ja 4. runkolaakerin kanssa oli myös vähän kulumaa ja kaksi keskimmäistä olivat hyvässä kunnossa. Mitään syytä laakereiden tuhoutumiselle ei ole vieläkään tullut vastaan.
Otin kampiakselin irti ja tarkistin, ettei sen öljykanavissa ollut mitään ylimääräistä. Onneksi putsasin, koska vaurioituneiden 1. ja 4. sylinterin kauloilla oli öljykanava tukossa laakereistä irronnutta metallisilppua. Putsasin silput pois ja samalla tein kauloille kevyen käsihionnan 600 ja 800 karkeuksisilla hiomapapereilla. Luin jostain, että kiillottuneille kauloille ei ole haitaksi pieni karheutus ja kun mihinkään muuhun ei ollut mahdollisuuksia, hoidin hionnan käsin. Vaurioituneista laakereista oli jäänyt kauloihin selvät jäljet, mitkä lähtivät kevyellä hionnalla tiehensä. Oikein kunnolla tekemällä olisi varmaan pitänyt hiottaa kauloista yksi kymppi lisää pois, jotta muoto ja pinta olisi saatu oikein vimpan päälle, mutta tässä koneessa ei enää ole mitään syytä hifistellä, joten nyt mentiin diy mallilla ja minimi budjetilla.
Uudet laakerit kaasin öljyn kanssa kuten ohjeessa neuvotaan. 3. kampiakselin pukin laakerin on uudessa 2.8:ssa erilainen kuin vanhassa lohkossa. Tietenkin olin tilannut uuden malliset laakerit, kun semmoiset tähän autoon olisi pitänyt laittaa. Onneksi uuden malliset laakerit sopivat vanhaakin lohkoon.
Nyt on enää edessä koneen lopullinen kokoaminen, uusilla tiivisteillä tietenkin. Ennen takaisin laittoa pitää vielä päättää, että kokoanko paketin uudella vai vanhalla vaihteistolla. Uusi vaihteisto on peräisin Scorpiosta ja siinä ei ole mekaanisen nopeusmittarin paikkaa kuten vanhassa on. Toisaalta vanhassakaan ei toimi nopeusmittari, joten lienee yksi hailee. ;-)
Kommentit