Laatikko irti ja moottoriremppa lähenee

Kone tuli vihdoin pois auton alta, kun nostin peräpäätäkin hieman. Vaihteistoon kanittanut kardaanin tumppi irtosi itsestään ja moottori+vaihteisto oli helppo siirtää koneen alta pakettina. Tämän jälkeen pääsinkin ihmettelemään paremmassa valossa ja asennossa, että mitä siellä auton alla oikein on.

Laatikko on mitä todennäkoisimmin alkuperäinen. Ainakin sen valunumero on ymmärtääkseni -83 vuosimallia, kuten itse autokin. Lohko on sen sijaan vuosimallia -77, eli autossa on todennäköisesti vaihtolohko alkuperäisen paikalla. Myös autosta jo kesällä irroitetut kannet olivat samaa vuosimallia, joten olisikohan joskun tullut joku moottorivaurio joskus, kun vaihtomoottori on Caprista? En oikein usko, että kokoamislinjalla olisi otettu jostain varastosta 6v vanhoja osia, kun uusiakin tehtiin.

Oli miten oli, jos lohko ja kannet olivat vanhaa valua, niin epäilen nokka-akselinkin olevan samaa sarjaa. Pitää ottaa nokka irti ja katsoa, että mistä se on oikein kotoisin - nokka-akselin laakerin halkaisija antaa viitteitä siitä, että onko nokka kaasarikoneesta. Vuonna -82 nokan laakeri muuttui halkaisijaltaan 2mm suuremmaksi, joten ero pitäisi olla aika selvä. Jos tuossa koneessa on kaasarilohko, niin sillä ei tee kertakaikkiaan mitään - ruiskukoneen nokka ei mene vanhaan lohkoon paikoilleen ja tällä nokalla pitäisi saada 15hp enemmän verrattuna kaasarinokkaan. Burton myy tosin virinokkaa (ruiskukoneeseen) myös vanhalla laakerimitoituksella ;-)

No, ei hutkita enempää ennen kuin on tutkittu kunnolla. Noista Cologne moottoreista on jotain juttua tuolla nettisivulla, jos asia kiinnostaa.

Kommentit