Kone on laskeutunut

Tuo kesäauto on ollut oikeastaan melko tympeässä vaiheessa viime viikot. Useampana iltana olen irroitellut moottoritilasta letkuja ja kiinnikkeitä, jotta moottorin saisi irroitettua sekä purkanut tiellä olevia muita osia. Mm. koko etuakselisto on purettu osa kerrallaan - valtaosin toki sen ölypohjan irroittamista varten.

Nyt kun olen tuota pakettia monena iltana ihmetellyt, niin tekisin tuon uudestaan niin, että ottaisin koneen edelleen alakautta mutta kokonaisena pakettina: periaatteessa muuten samoin kuin nyt, mutta jättäisin koneen kiinni etupalkkiin ja irroittaisin iskarit ylhäältä sekä kallistuksenvakaajan korista. Sitten vaan kardaani irti koneesta, laatikko irti tunnelista ja koko moottori, laatikko, akselisto -höskä on mahdillista pudottaa alas. Tietty tuossa täytyy purkaa samat letkut ja johdot ym. hässäkät mitä muutenkin. Jos vaikka yrittäisi koota koko paketin paikoilleen tuossa järjestyksessä, niin näkisi, että onnistuuko se.

Vihdoin tänään sain vaihteiston kannakkeen irti ja purettua jäähdyttimen ympäristöä niin, että moottori mahtuisi laskeutumaan suoraan alas. Ainoa kiinni jäänyt osa oli kytkinvaijeri, joka lienee kuitenkin helpompi irroittaa moottorin ja vaihteiston levätessä tukevasti auton alla.
Varovasti vähän kerrallaan laskin koneen ja laatikon muodostamaa pakettia alaspäin. Vaihteiston takatuen alle laitoin halitunkin, koska koneen korvista nostamalla paketti oli sen verran takapainoinen, että se pyrki nousemaan pystyyn. Tällä tavalla hivuttamalla sain paketin laskettua alla odottaneelle rullalevylle. Nyt pitää enää nostaa autoa sen verran lisää, että saa paketin rullattua alta pois. Niin, ja irroittaa se kytkinvaijeri.

Kommentit