Tehot kateissa - syykin selvisi

Suuttimien vaihdon jälkeen Sierra kulki paremmin kuin koskaan ennen minulla olo aikana, ja takapuolidynon mukaan tehoa olisi tullut takaisin jonkin verran. Totuus oli kuitenkin se, että tehoa oli tullut takaisin 10hp, mutta edelleen koneja oli laitumella liki 20kpl.

Lähdin etsimään syytä kadonneisiin tehoihin avaamalla konetta. Imusarja ja erityisesti sen tiiviste oli ensimmäinen epäilyksenaiheeni, mutta tiiviste oli ihan kunnossa.

Seuraava epäilykseni kohdistui venttiileihin - jo aikaisemmin olen epäillyt venttiilien painuvan kanteen, koska niitä joutuu säätämään ja järjestään avaamaan pakoventtiileitä. Kanteen painuneet venttiilit aiheuttaisivatkin tehon puutetta, kun osa venttiilin nostosta tapahtuu kanteen syöpyneessä urassa ja osa nostosta jää tehollisesti hyödyntämättä.


Irroitettuani apukuskin puoleisen kannen, koko karmeus paljastui: kaikki kannen pakoventtiilit olivat 3-4mm imuventtiileitä syvemmällä ja ne olivat kairanneet itselleen varsinaisen putken kannen sisään. Ei varmaan tule tehoa, kun 9mm nostosta puuttuu 4mm! Huh huh. Ei ole turhaa puhetta, että näissä vanhoissa koneissa pitää käyttää venttiilin suoja-ainetta.



Joko näihin kansiin teetetetään uudet seetit pakoventiileille tai etsitään uudet kannet. Mikä vain edullisimmen käy.

Kommentit