Koneremppa etenee, kannet valmiina

Kannet on tosiaan saapuneet takaisin R-koneistukselta Keravalta ja nyt pitäisi kerätä inspiraatiota kannen yläpuolisten osien paranteluun. Ensinnäkin keinuvivut pitää tarkistaa ja keinuvipujen akselien öljykanavat puhdistaa. Sinänsä helppo homma, mutta osat ovat pahuksen tiukoilla sovituksilla, joten orroituksessa pitää käyttää malttia.

Uusiin kansiin tilasin ebaystä uudet pakoventtiilit, kun ne vanhojen kansien venttiilit oli toisiaan ylikokoa eivätkä käyneet paikoilleen vakiokokeisiin ohjureihin. Venttiileitä odotellessa on hyvä tutkia mitä muuta tuo kölnin paholainen on oikein syönyt.

Imusarja on tässä 2.8 K-Jet ruiskussa nelikanavainen; kaksi keskimmäistä kanavaa jakautuu ennen kantta edelleen kahteen ja laitimmaiset kanavat ovat ns. suoria. Oikeastaan kanavista vain 1. pytyn kanava on suora (kuvassa), kun taas 6. pytyn kanava kiertää virranjakajan ja on muutenkin oudon mallinen.

Eihän noista yhdistetyistä kanavista muuten olisi mitään haittaa, mutta koneita viritettäessä pyrytään sekä mahdollisimman samankaltaiseen virtaukseen kanavien välillä, kuin myös samaan muotoon ja pituuteen. Muoto ja pituus ovat tärkeitä kanavan ilman värähtelyn kannalta, koska sillä pyritään luomaan parempi täytös sylinteriin imuventtiilin uudelleen avautuessa. Tässä Fordin imusarjassa ei noista kummastakaan periaatteesta ole oikein välitetty mutta yritetään tehdä se mitä tehtävissä on. Tai oikeammin, säädetään sitä mitä pystytään ja hyvältä tuntuu ;-)

Imusarjan kanavan alkuosa on selvästi tiivistettä pienempi. Kanavan ensimmäisen 1cm matkalla kanava kapenee vielä selvästi, joten tässä kohtaa on selkeä paikka parantaa kanavaa. Alkuosan avartaminen luo kanavaan suppilomuotoa, minkä pitäisi parantaa kanavan loppuosan virtausnopeutta ja näin auttaa sylinterin täytöksessä. Joka tapauksessa kavan avartaminen tiivisteen kokoon kasvattaa sitä leveyssuunnassa noin 3mm ja korkeussuunnassa 4mm (kuvasta katsottuna). Pinta-alan muutos on melkein +50%, joten mistään ihan pienestä muutoksesta ei ole kyse!


Imusarjaan syötetään ilmaa imukotelon kautta, missä on kaasuläppä sivulla suoraan yhdistettyjen siamilaisten torvien kohdalla. Tällä sijoituksella näiden kanavien täytös paranee suhteessa laidoilla oleviin kahteen suoraan kanavaan. Rakenne lienee suunniteltu tarkoituksella kompensoimaan kanavien yhdistelystä aiheutunutta huonompaa virtausta - mene ja tiedä. Kaukana ollaan kuitenkin nykyisten moniventtiilikoneiden imusarjoista, jos katsoo vaikka Hondan tekeleitä.

Kommentit