Kansien kairausta

Suunnitelma kansien kanssa on täsmentynyt: kanavatyöstön lisäksi muokataan hieman palotilaa ja kannen tasopinnasta hiotaan hieman pois, jotta puristussuhde nousee. Palotilan muokkaamisen teen kuten Saabin v4 koneessa on tehty, koska kone on alkujaan Fordin ja samaa Kölnilästä alkuperää, kuin tämä v6:nenkin. Itse asiassa, kyseinen v4 on 2.8:n esi-isä ja siinä on mm. hassunhauska siamilainen pakokanava ja ratasjakopää, kuten tässäkin. Erityisesti kannet ovat identtisiä, pl. eri määrä sylintereitä ja eri kokoiset venttiilit.

Ohjeet palotilan muokkaamiseen löysin Saab harrastajien keskustelupalstalta ja tuolta olen yrittänyt poimia sen, mitä itse tekemällä vailla aikaisempaa kokemusta on mahdollista toteuttaa.

Tuossa on varaosakannen palotila kevyesti puhdistettuna ennen työstöä. Kannen virtausta on parannettu jo tehtaalla, kun mm. imuventtiilin ohjurin reunoja on jyrsitty kapeammiksi ja venttiilien tiivistepintojen jyrkkiä reunoja on loivennettu kohti palotilaa. Kanavassa on kuitenkin pieniä muotovirheitä ja noita ohjureitakin voi kaventaa vielä ja koneistuksen jättämiä teräviä reunoja tasoitella. Kansissa ei ollut ihan identtiset työstöt, vaan tuossa valmiissa kannessa oli enemmän työtä kuin tuossa koskemattomassa. Eriyisesti venttiilien tiivistyspinnan kohdalla oli eroja.


Saabin palotilaa suurennetaan erityisesti imuventtiilin ympäriltä, jotta sisään tuleva seos virtaisi mahdollisimman vapaasti palotilaan. Yritin seurata Saabin muotoa niin hyvin, kuin mitä tulostetun kuvan perusteella pystyin. Selvimmin eron näkee imuventtiilin sytytystulpan puolella sekä venttiilinohjureissa.


Työstön jälkeen kannet viedään koneistamolle tasohiontaan, jonka jälkeen uudet venttiilit koneeseen ja taas kovaa ajoa. Jos näistä muutoksista on mitään hyötyä, niin voi kirjoitella myöhemmin yksityiskohtaisemman kuvauksen tehdyistä muutoksista.

Kommentit