Eihän suuttimia saanut liuottamalla tai paineilmalla puhaltamalla puhdistettua! Suuttimen neula on melko helppo avata langalla vetämällä ja sen läpi voi puhaltaa kaasarinpuhdistusaineita mielin määrin, kun neulan lukitsee paikoilleen jollain sopivalla pienellä haarukalla. Vaikka aineet menee takuuvarmasti oikeaan paikkaan - niin rikki on rikki. 6 suuttimesta sain 3 toimimaan hyvin ja vielä 2 välttävästi, mutta viimeinen ei ruikkinut kunnolla eikä tuotto ollut kuin noin 1/3 kolmesta kunnossa olevasta. Tuosta näkee miten eri määriä suuttimista tulee:
Tämä pullomittaus sitten kätevä! Läpinäkyviin pulloihin tehdään korkkiin 9mm reikä, mihin suutin mahtuu ja pysyy paikoillaan testin ajan. Bensapumppua pyörittämällä (onnistuu sierrassa kytkemällä bensapumpun releen liittimestä parilla johdolla ja virtakytkimellä tai hyppylangalla) ja määräjakajan lautasta nostamalla näkee hienosti miten suuttimet toimivat. Läpinäkyvän pullon läpi voi tarkistaa sumukuvion ja pulloon jääneestä bensasta tuoton - nerokasta. Tämän vinkin sain klubin kautta ja samaa kerrotaan myös mersu- ja possumiesten palstoilla.
Kävi nimittäin ilmi, että monissa muissakin saman aikakauden autoissa on K-Jetronic ruiskua, kuin volkkareissa ja Fordissa. Mm. Porsche, Mercedes, Saab ja Peugeot ovat käyttäneet käytännössä identtistä ruiskua 4, 6 tai 8 sylinterisissä autoissa.
Porsche miesten keskuudessa on vähän samaa ilmassa kuin tämän XR4i:n kanssa: pitkien suuttimien uskotaan haittaavan imukanavan virtausta ja alkuperäiset suuttimet maksavat mansikoita. Tämän Fordin v6:n suuttimet maksavat noin 100€/kpl! Netin keskustelupalstojen mukaan mesen suuttimet oisivat kelvolliset 928 Porscheen, niin tuli mieleen, että mikseivät ne kävisi sitten Sierraankin? Mersun suuttimissa on täsmälleen sama kierre, tiivistyskartio ja halkaisija. Ainoat erot ovat mutteriosan ja suuttimen varren pituudessa. Näistä kumpikaan ei haittaa!
Kuten kuvasta näkee, tulee suutin merkittävästi vähemmän ulos imusarjasta, kuin mitä vakiosuutin. Kiinnitys vakio-osilla onnistuu, joten tämä muutos on ihan bolt-on! Tuo levy on imusarjakiinnitystä varten ja mutterimaisen osan tulisi jatkua sen kohdalla korkeammalle. Tämä on varmaan osaltaan sen takia, ettei suutin lähde pyörimään autossa. Toisaalta lyhyt mutteriosa aiheuttaa sen, että tiiviste on laitettava paikoilleen sen vasta jälkeen kun bensalinjan liitos on kiristetty.
Tein huvikseni suuttimien virtaustestin samoin kuin vanhoillakin suuttimilla. Meinasi kylmätä, kun testin tuloksena kahden suuttimen tuotto oli selvästi koholla ja kahden taas vastaavasti alhaalla. Vaihdoin nämä päittäin paikoillaan ja tein testin uudelleen - nyt pulloihin tuli kuta kuinkin sama määrä polttoainetta. Ei kun kone taas kasaan ja kokeilemaan!
Kävi nimittäin ilmi, että monissa muissakin saman aikakauden autoissa on K-Jetronic ruiskua, kuin volkkareissa ja Fordissa. Mm. Porsche, Mercedes, Saab ja Peugeot ovat käyttäneet käytännössä identtistä ruiskua 4, 6 tai 8 sylinterisissä autoissa.
Porsche miesten keskuudessa on vähän samaa ilmassa kuin tämän XR4i:n kanssa: pitkien suuttimien uskotaan haittaavan imukanavan virtausta ja alkuperäiset suuttimet maksavat mansikoita. Tämän Fordin v6:n suuttimet maksavat noin 100€/kpl! Netin keskustelupalstojen mukaan mesen suuttimet oisivat kelvolliset 928 Porscheen, niin tuli mieleen, että mikseivät ne kävisi sitten Sierraankin? Mersun suuttimissa on täsmälleen sama kierre, tiivistyskartio ja halkaisija. Ainoat erot ovat mutteriosan ja suuttimen varren pituudessa. Näistä kumpikaan ei haittaa!
Mersun BOSH 0437502047 vasemmalla ja XR4i:n BOSH 0437502025 oikealla.
Kuten kuvasta näkee, tulee suutin merkittävästi vähemmän ulos imusarjasta, kuin mitä vakiosuutin. Kiinnitys vakio-osilla onnistuu, joten tämä muutos on ihan bolt-on! Tuo levy on imusarjakiinnitystä varten ja mutterimaisen osan tulisi jatkua sen kohdalla korkeammalle. Tämä on varmaan osaltaan sen takia, ettei suutin lähde pyörimään autossa. Toisaalta lyhyt mutteriosa aiheuttaa sen, että tiiviste on laitettava paikoilleen sen vasta jälkeen kun bensalinjan liitos on kiristetty.
Tein huvikseni suuttimien virtaustestin samoin kuin vanhoillakin suuttimilla. Meinasi kylmätä, kun testin tuloksena kahden suuttimen tuotto oli selvästi koholla ja kahden taas vastaavasti alhaalla. Vaihdoin nämä päittäin paikoillaan ja tein testin uudelleen - nyt pulloihin tuli kuta kuinkin sama määrä polttoainetta. Ei kun kone taas kasaan ja kokeilemaan!
Ja hyvinhän tämä tällä kertaa päättyi. Kone kävi nätisti ja rykimättä - erityisesti aikaisemmin vaivannut kaasun avauksessa tuntuva rykiminen puuttui täysin ja pienellä ajolenkilläkin kone toimi hienosti. Nyt pitää enää mennä korjaamolle tai dynolle säätämään ruiskun seokset kohdalleen, kun ne ovat suuttimien vaihdon jälkeen enemmän tai vähemmän pielessä.
Kommentit