Auto on ollut lämpimässä tallissa jo useamman viikon ja vaivauduin laittamaan auton myös vanhanaikaisesti sanottuna "seisontaan", eli nykykielellä poistin sen liikennekäytöstä. Operaatio oli helppo, vaikkakaan ei maksuton. Yhdellä käynnillä katsastuskonttorilla hoitui ilmoitus ja tulostui uusi ote, mistä selviää liikennekäyttöstatus. Keväällä sitten taas ensin konttorin kautta ja auto takaisin käyttöön.
Mukava yllärikin ehti jo tulla postista. Vakuutusyhtiö ilmoitti saaneensa ilmoituksen liikennekäytöstäpoistosta ja keskeytäneensä vakuutuksen. Säästöäkin tässä kertyy usempi satanen noin puolen vuoden aikana, kun tuossa XR4i:ssä on aika kallis vakuutus.
Talven to-do listalla on sitten auton ulkoisen habituksen siistimistä, eli sisustan ja erityisesti räjähtäneen kojelaudan uusiminen. Uusi kojelauta onkin jo hankittu ja sitä valmistellaan asennusta varten. Siitä ehkä enemmän tuonnempana.
Toinen talvikauden viritys voisi olla auton jarrujen päivittäminen isompiin. Taakse onkin jo hommattu escokossun jäähdytetyt levyt ja satulat sekä 4wd cossun takanavat laakeritukineen. Näiden avulla takapään päivitys pitäisi olla bolt-on (osat on toki kunnostettava ensiksi).
Etupään osalta vaihtoehdot käsiteltiin jo kesällä ja päädyin ST170 300mm levyjen käyttöön. Niitä on rakenneltu budjetilla v6 Mondeon satuloiden kanssa, mutta näitä viimeeksi mainittuja ei juuri markkinoilla liiku tai sitten hinnat ovat vähän turhan kovat. Konversiossa tarvitsee myös satulan kannakkeeseen välipalan, millä sitä siirretään tarvittava sentti ulospäin (ja samalla sisäänpäin). Silmiini sattuikin brittiläiseltä foorumilta pari artikkelia. Ensinnäkin mk2 V6 ST220 Mondeon jarrupäivitys mk3 Modeon satuloilla ja ST170 levyillä. Setti on bolt-on. Toinen vastaava oli Fiestan ja Puman päivitys samoilla osilla, 3mm prikat satulan ja kannakkeen väliin ja muuten bolt-on.
Sierran satula on kuitenkin etuvetofordeja syvemmällä, joten pitää vähän sovitella noita osia katsoa mitä niistä saa aikaan...
Kommentit