Inspiroiduin taas alustan rakentamisesta luetuani ford clubin keskustelua aiheesta. Aikaisemmin rakentamani taka-akselisto oli kuitenkin vain välttämätön välivaihe matkalla kohti parempaa ajettavuutta ja jarruja.
Tein keväällä hankintoja ja ostin taakse Sierra Cosworth 4x4:n takajarrut: levyt, satulat ja laakeripukin missä on kiinnikkeet satulalle. Kaikki em. osat vaativat kunnostuksen ennen asentamista, mutta jo tehdyn muutoksen kanssa asentaminen on suoraviivaista osien vaihtamista.
Kunnolliset takajarrut tarvitsevat kuitenkin parikseen samaa kaliiberia olevat etujarrut. Tuossa v6 versiossa on jo tehtaalta tullessa sama etujarrusatula kuin 4x4 kossussa, joten isompien levyjen vaihto on edessä oikeastaan kiinni vain satulan siirtoon tarvittavan kiinnikkeen tekemisestä tai ostamisesta. Kysymys on, että mitkä levyt laitetaan. Tarjolla olisi sekä 2wd kossun 283mm, että st170 focuksen 300mm. Kummassakin sattuu pulttijako, keskireikä ja levyn paksuus kohdalleen, mutta levyjen "offset" on erilainen.
2wd kossun offset on tietääkseni 55mm, kun st170:ssä se on vain 44,5mm ja xr4:ssä 58mm. Kossun levy voisi mennä paikoilleen pienellä satulan siirrolla parilla prikalla kohti vanetta, mutta luultavasti levy ei mahtuisi pyörimään ilman satulan siirtoa myös levyn kehän suunnassa ulospäin (eikä se jarruvoimakaan muuten mihinkään kasvaisi). Eli jonkinlainen kannakeviritys olisi tehtävä, mutta 3mm siirrosta johtuen ainevahvuuksia ei juuri jää. ST170 levy taas vaatisi taatusti välipalan vaimennintuen ja satulan väliin, mutta 13,5mm siirtymä kohti vannetta voi tuoda mukanaan ongelmia siinä suunnassa. Joka tapauksessa kumpikaan jarrukonversio ei enää mahdu vakio 14" vanteen alle. Kossun jarru vaatii vähintään 15" ja st170 vastaavsti 16" pyörän. Onneksi tuli hommattua ne Superturismot viime keväänä ;-)
Se ajettavuuden parantaminen onkin sitten vielä ihan kokonaan oma tarinansa...
Tein keväällä hankintoja ja ostin taakse Sierra Cosworth 4x4:n takajarrut: levyt, satulat ja laakeripukin missä on kiinnikkeet satulalle. Kaikki em. osat vaativat kunnostuksen ennen asentamista, mutta jo tehdyn muutoksen kanssa asentaminen on suoraviivaista osien vaihtamista.
Kunnolliset takajarrut tarvitsevat kuitenkin parikseen samaa kaliiberia olevat etujarrut. Tuossa v6 versiossa on jo tehtaalta tullessa sama etujarrusatula kuin 4x4 kossussa, joten isompien levyjen vaihto on edessä oikeastaan kiinni vain satulan siirtoon tarvittavan kiinnikkeen tekemisestä tai ostamisesta. Kysymys on, että mitkä levyt laitetaan. Tarjolla olisi sekä 2wd kossun 283mm, että st170 focuksen 300mm. Kummassakin sattuu pulttijako, keskireikä ja levyn paksuus kohdalleen, mutta levyjen "offset" on erilainen.
2wd kossun offset on tietääkseni 55mm, kun st170:ssä se on vain 44,5mm ja xr4:ssä 58mm. Kossun levy voisi mennä paikoilleen pienellä satulan siirrolla parilla prikalla kohti vanetta, mutta luultavasti levy ei mahtuisi pyörimään ilman satulan siirtoa myös levyn kehän suunnassa ulospäin (eikä se jarruvoimakaan muuten mihinkään kasvaisi). Eli jonkinlainen kannakeviritys olisi tehtävä, mutta 3mm siirrosta johtuen ainevahvuuksia ei juuri jää. ST170 levy taas vaatisi taatusti välipalan vaimennintuen ja satulan väliin, mutta 13,5mm siirtymä kohti vannetta voi tuoda mukanaan ongelmia siinä suunnassa. Joka tapauksessa kumpikaan jarrukonversio ei enää mahdu vakio 14" vanteen alle. Kossun jarru vaatii vähintään 15" ja st170 vastaavsti 16" pyörän. Onneksi tuli hommattua ne Superturismot viime keväänä ;-)
Se ajettavuuden parantaminen onkin sitten vielä ihan kokonaan oma tarinansa...
Kommentit